Leven van Instagram? Ja hoor, dat kan. Heel behoorlijk ook. Tessa Oosting uit Emmen, dochter van voormalig FC Emmen- en BV Veendam-voetballer Joseph Oosting, doet het.

Ze is even terug in Emmen, voor haar kerstreces. Een welkome adempauze tussen haar drukke werkzaamheden in Amsterdam. Daar heeft Tessa Oosting (21) een leven opgebouwd rondom het platform Instagram. Zij leeft van het fotograferen van producten voor internet, in opdracht van bedrijven en zogeheten influencers , mensen die op sociale media veel volgers hebben.

 

Profvoetballers

Er gaat een hoop geld om in dat wereldje. ,,Veel mensen weten het niet, maar de echt bekende Instagrammers verdienen evenveel als profvoetballers. Neem iemand als Kendall Jenner (een Amerikaanse tv-persoonlijkheid en model). Als zij één foto op Insta zet, verdient ze 544.000 euro. Mijn broertje heeft daar complete statistieken van. Van de voetballers verdiende in 2019 Ronaldo het meest via Instagram: 42,6 miljoen euro, wat neerkomt op 869.000 per post. Messi komt daarna met 20 miljoen, 577.000 euro per post.’’

Voetbal. De vergelijking komt niet uit de lucht vallen. Tessa komt uit een echt voetbalgezin. Haar vader is ex-profvoetballer Joseph Oosting, nu assistent-trainer van Vitesse. Tessa’s broertje Thijs (19) speelt bij Jong AZ.

Zelf wist Tessa niet echt wat ze wilde worden. School was in ieder geval niet haar ding. ,,Na mijn vmbo-tl ben ik een opleiding tot styliste gaan doen. Ik had geen plan. Ik ben meer zo’n persoon van: ik zie het allemaal wel.’’

Ici Paris

Ze ging aan de slag bij parfumerie Ici Paris in Emmen en stapte over naar een filiaal in het centrum van Amsterdam. Dat was handiger, omdat ze ondertussen ook de haar- en make up-opleiding House of Orange had gedaan in Amsterdam en opdrachten kreeg in de hoofdstad. ,,Maar het werk in de winkel viel me zo tegen. Het waren lange werkdagen. En ik moest continu alert zijn op winkeldieven. Er werd heel veel gestolen. Elke dag gebeurde dat wel vijf tot zes keer, terwijl er nota bene een beveiliger bij de deur stond! Dat was in Emmen echt anders.’’

De maat was voor Oosting vol toen op een dag een man midden in de winkel ging masturberen. Ze nam ontslag. Blokker werd haar nieuwe werkgever, maar niet voor lang. Een Amsterdamse fotostudio benaderde haar omdat haar foto’s op Instagram opvielen. En ze kon er aan de slag. ,,Ik had geen fotografieopleiding. Ik heb het echt in de praktijk geleerd.’’

Eigen bureau

Toen deze studio ermee stopte, pakte Oosting haar kans. Met compagnon Kimberly Wouters nam ze de klanten over en begon ze een eigen bureau: CLICKS. De twee, die zich contentfotografen noemen, fotograferen voor merken zoals Lois Jeans en Bandoo Underwear, zodat die materiaal krijgen dat ze op Instagram kunnen zetten. ,,Ze willen vaak om de dag iets posten, maar niet steeds hetzelfde soort foto’s. Wij bedenken daar dan wat voor.’’

loading

Het is een vak apart, zo blijkt, en modellen komen er lang niet altijd aan te pas. Oosting laat een foto zien van een boxershort die aan een kledinghanger hangt. ,,Kijk, dit is ook mooi.’’ De kleur van de achtergrond, het materiaal van de hanger, de sfeer die de foto oproept: het zijn allemaal dingen die meespelen. Zelfs de schaduw is van belang. ,,Een groot, zwart vlak vinden mensen lelijk. Maar als er net een klein schaduwrandje is, lijkt het alsof het product in de zon hangt. En daar worden mensen vrolijk van.’’

De zaken gaan goed. In het half jaar dat ze bezig zijn, hebben ze een omzet gedraaid van boven de ton. En dat terwijl ze beiden maar drie dagen in de week werken voor CLICKS. De andere twee werkt Oosting voor zogeheten influencers . Dit zijn mensen die veel volgers hebben op sociale media en geregeld foto’s en filmpjes van zichzelf op internet zetten met gesponsorde spullen.

Iris Amber Nijboer

,,Deze foto’s moeten spontaan lijken. Kijk, deze bijvoorbeeld.’’ Oosting laat een foto zien van Iris Amber Nijboer uit Den Haag, de grootste influencer voor wie ze werkt (zo’n 108.000 Instagram-volgers) en met wie ze in februari een klus in Seoul gaat doen. Op de foto zit Iris op een terrasje achter een mok chocolademelk. ,,Maar het gaat helemaal niet om die chocomelk. Die heeft ze niet eens opgedronken. Het gaat hier om het truitje dat ze aan heeft.’’ Het merk ervan is uiteraard duidelijk in beeld.

De ouders van Oosting zijn trots op hun dochter. Moeder Martine Verhoef doet de financiën en weet dus haarfijn hoe goed het gaat. ,,Ik dacht: ik help ze even opstarten. Wist ik veel dat ik er zo veel werk van zou krijgen’’, lacht ze. Vader Joseph: ,,Ik vind het heel knap wat Tessa doet. Al die energie die ze erin stopt... Ze pakt echt haar kansen. En Instagram is iets van deze wereld. Al wist ik zelf eerst niet precies wat ze ging doen, hoor.’’

Honderd vervolgverzoeken

Tessa schiet in de lach. ,,Hij heeft er echt geen verstand van. Toen mijn vader interim-trainer van Vitesse werd, kreeg hij honderd volgverzoeken. Hij dacht dat dat al veel was. En hij wist niet eens wat hij ermee moest doen. 'Waar moet ik op drukken?', vroeg hij aan mij.’’

Tessa gaat deze week weer terug naar Wormerveer, waar ze woont. Maar ze wil niet voor altijd in het Westen blijven. ,,Uiteindelijk wil ik terug naar Emmen, waar mijn familie woont. Amsterdam heeft absoluut voordelen, hoor. Iedereen ziet er bijvoorbeeld veel mooier uit, qua kleding en zo. Meer uitgesproken. En dat je een stuk anoniemer bent, kan prettig zijn. Maar persoonlijk vind ik het fijner als, zoals in Emmen, iedereen elkaar kent. Uitgaan in Emmen vind ik nog steeds veel leuker dan in Amsterdam.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe