KLM-zwanen overwinteren op Groningen Airport Eelde. Laatste van twaalf toestellen geland voor parkeerpauze

De twee piloten die het twaalfde KLM-toestel naar Eelde hebben gevlogen. Foto: DVHN

En dát is nummer twaalf! Op Groningen Airport Eelde landt woensdagmorgen de laatste van twaalf KLM-vliegtuigen om op de noordelijke luchthaven te overwinteren.

De Boeing 737 landt rond kwart voor elf in Eelde. De twee piloten parkeren het toestel in naast de negen andere Boeings op de taxibaan. Die zijn de afgelopen dagen op Eelde neergestreken en staan opgesteld in slagorde, een fraai gezicht. Op het plateau verderop staan twee Airbussen 330 van KLM in de ruststand. Het twaalftal zwanen van nationale vliegtrots is vanaf de weg goed te zien en trekt veel bekijks.

loading

Het is in tijden niet zo druk geweest op Groningen Airport Eelde, want sinds de tweede coronagolf is er geen groot toestel meer op de luchthaven geland. Wel vliegen de leskisten van de KLM-vliegschool en andere kleinere toestellen nog.

loading

De twaalf KLM-toestellen staan deze winter aan de grond vanwege de coronacrisis. KLM besloot ze op Eelde te stallen, waar ze de komende weken worden onderhouden. Technisch personeel is naar het Noorden gekomen om de kisten vliegwaardig te houden en maakt gebruik van de faciliteiten van de KLM-vliegschool die op Eelde is gevestigd.

De net gearriveerde Boeing wordt gelijk aangepakt. Monteurs voeren allerlei controles uit en maken voorbereidingen om het toestel in winterslaap te sussen. ,,Af en toe zullen we de motoren starten om ze te testen. Het beste voor een vliegtuig is dat die gewoon vliegt. Maar het is helaas niet anders”, zegt een van de monteurs. De vliegtuigen zullen waarschijnlijk overwinteren op Eelde, of mogelijk langer als de coronacrisis volgend voorjaar aanhoudt waardoor er nog niet gevlogen kan worden.

De twee piloten stappen de vliegtuigtrap af. Met een koffer in de hand en mondmasker voor. Goede vlucht gehad? ,,Prima, maar wel een vreemd gezicht om onze toestellen hier zo te zien”, zegt een van de piloten. Hij kent Groningen Airport Eelde, want hij is aan de KLM-vliegschool opgeleid. En straks met de trein terug naar Schiphol? ,,Nee, we rijden met een collega in de auto mee.”

Directeur vliegschool bemiddelde

Directeur Bart de Vries van de KLM Flight Academy heeft bemiddeld om de twaalf toestellen van het moederbedrijf op Groningen Airport Eelde te stationeren. ,,Eelde is hiervoor een prima locatie. De technische dienst van KLM kan terecht in onze ruimten en bij ons materialen opslaan. Onze studenten kunnen tijdens lessen de vliegtuigen bezoeken. Ze gaan er niet mee vliegen, daarvoor zijn de kosten te hoog.”

loading

Groningen Airport Eelde krijgt een vergoeding voor het stallen van de twaalf grote toestellen. Dat kan het vliegveld goed gebruiken in deze tijden van nood. De luchthaven stevent dit jaar af op een verlies van 2 miljoen euro. Dat komt mede door de coronacrisis, omdat er dit jaar geen vakantievluchten meer uitgevoerd kunnen worden. Pas half januari kunnen naar de laatste bevindingen van het kabinet de vluchten naar Gran Canaria en de nieuwe wintersportbestemming Scandinavian Mountains op de grens van Noorwegen en Zweden doorgang vinden.

Eén systeem luchthavens

Volgens interim-directeur Bart Schmeink van Groningen Airport Eelde laat de plaatsing van de KLM-toestellen zien dat het denken vanuit één regelsysteem voor de vijf Nederlandse luchthavens belangrijk is. Schmeink pleit voor zo’n systeem bij minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. In de nieuwe luchtvaartnota moet dat worden vastgelegd.

loading

„Wij hebben capaciteit en mogelijkheden die andere luchthavens niet hebben. We zijn al jarenlang vaste partner van KLM. Als uitwijkluchthaven als toestellen bijvoorbeeld op Schiphol niet kunnen landen. Met het parkeren van de toestellen op Groningen Airport Eelde zijn we nu ook overloopluchthaven van Schiphol.”

menu