Dit kruispunt bij Vries moet straks een veilig oversteekpunt in de doorfietsroute Assen-Groningen worden.

Tynaarlo kan dadendrang provincie met doorfietsroute maar nauwelijks bijbenen

Dit kruispunt bij Vries moet straks een veilig oversteekpunt in de doorfietsroute Assen-Groningen worden. Foto DvhN

Waarom ontstaat er zo veel ruis bij de doorfietsroute rondom Vries? De dadendrang bij de provincie is groot, de politici in Tynaarlo kunnen het maar moeilijk bijbenen.

De samenwerking tussen de provincie Drenthe en de gemeente Tynaarlo gaat in het dossier van de doorfietsroute niet helemaal van een leien dakje, zoveel is duidelijk. De provincie maakt haast met het project, de gemeente Tynaarlo blijft maar aarzelen hoe de route over het eigen grondgebied moet lopen.

Tot nader order uitgesteld

Dinsdag stelde de raad van Tynaarlo de besluitvorming over de doorfietsroute tot nader order uit. De raadsleden weten niet meer waar ze aan toe zijn. Er zou sprake zijn van een tunnel in de route, die de oversteek van de N386 naast de brug over het Noord-Willemskanaal bij Vries helemaal veilig moet maken. De provincie zou er subsidie voor aanvragen. Maar hoe concreet is dat? Wethouder Hanneke Wiersema moest het antwoord schuldig blijven.

Het is helemaal niet concreet, blijkt uit navraag bij de provincie. Volgens woordvoerder Eddy Beuker maakte het ministerie van verkeer voor de zomer een lijst van zeer-wenselijke-projecten-waarvoor-geen-geld-is. Daarvoor klopten de rijksambtenaren aan bij alle provincies. Niet geschoten is altijd mis, dachten ze in Drenthe, dus meldden ze de fietstunnel bij Vries aan.

„Een tunnel naast een kanaal is ingewikkeld, maar als je maar geld genoeg hebt kun je dat oplossen”, zegt Beuker. Het is wel onduidelijk of het geld er komt. „De lijst is een paar keer overtekend, er komt dus nog een groslijst waar het Rijk uiteindelijk uit kiest”, zegt Beuker.

Verschil in aanpak

Het voorval laat het verschil in aanpak tussen gemeente en provincie zien. Waar de raadsleden nog discussiëren over een veilige oversteek, hebben ze op het Provinciehuis de oplossing al bedacht. Een middengeleider, maximumsnelheid omlaag naar 50 kilometer per uur en een weginrichting die dat afdwingt. En wie weet nog een tunnel. Hatsekidee, probleem opgelost.

Aanpakken, luidt het devies bij de provincie. Zes jaar geleden had nog bijna niemand gehoord van doorfietsroutes, begin 2015 maakten de provincies Drenthe en Groningen de eerste plannen, samen met de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo. Nu is een flink deel van het tracé Assen en Groningen al klaar en liggen er meer van die ‘fietspaden 2.0’ in het Noorden. Niet in de laatste plaats door de dadendrang van de Drentse gedeputeerden.

Aanvankelijk had gedeputeerde Henk Brink de snelle fietsroutes in portefeuille. Een VVD’er, maar eentje die liever op de fiets zit dan in de auto. Brink wil de wind in zijn gezicht voelen en ziet ook de verkeerskundige voordelen van de fiets. Nu is gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) verantwoordelijk voor dit dossier. Een uiterst geroutineerde bestuurder. Oogt zeer relaxed, zouden jongeren zeggen, maar hij weet precies wat hij wil.

loading

Wat hebben we er aan?

In Tynaarlo loopt de discussie heel anders. Wat hebben we aan die doorfietsroute, vinden veel inwoners. Want die loopt niet door de dorpen van de gemeente. Forensen uit Zuidlaren, Tynaarlo en Vries kiezen waarschijnlijk andere fietsroutes naar Groningen of Assen.

Omwonenden van de Watermolendijk, die langs het Noord-Willemskanaal loopt, roeren zich. Zij zien die doorfietsroute liever niet voor hun huis lopen. Dan is er nog het vraagstuk van de oversteek. Laat die nou bij de rotonde bij de carpoolplaats lopen, daar rijden auto’s toch al langzaam, is de gedachte van velen. De doorfietsroute loopt dan niet meer kaarsrecht langs het Noord-Willemskanaal maar buigt af bij de Onlandweg. Ten noorden van de N386 loopt die dan over de Groningerweg, maar dat stuit weer ook weer op bezwaren.

„Deze klinkerweg is een van de oudste wegen van Drenthe”, zegt bewoner Ger Boes van Tynaarlo. „Daar kun je toch niet even asfalt over leggen? De weg heeft een grote cultuurhistorische waarde.”

De raadsleden van Tynaarlo moeten toch de knoop doorhakken. Wanneer zij dat doen, is niet duidelijk. Het is te hopen dat de bestuurders op het Provinciehuis hun geduld nog even kunnen bewaren.

menu