Ultieme vliegbeleving in oude luchtvaartschool Eelde

Een schilder knapt een voormalig leslokaal op. Foto DvhN

Asbest, betonrot, lekkerij. De provincie Drenthe maakt het allemaal mee als huisbaas van de voormalige Rijksluchtvaartschool. De verbouwing is in volle gang en zoals het nu lijkt, hebben velen er straks een prachtige werkplek.

Hier heb je straks de ultieme luchtvaartbeleving. Everd Uneken van de provincie Drenthe ziet het al helemaal voor zich. Een nieuwe entree aan wat nu nog de achterkant is van het voormalige gebouw van de Rijksluchtvaartschool bij Groningen Airport Eelde. Een mooi terras bij de nieuwe entree.

En nu vliegtuigbouwer Cirrus toch een boulevard wil van het eigen pand naar de terminal van de luchthaven, kun je die net zo goed doortrekken naar het RLS gebouw. Uneken: ,,Zo trek je dit complex helemaal bij de luchthaven.’’

De koning leerde er nog vliegen

Uneken is de laatste tijd belast met een voor de provincie ongebruikelijke taak: het ontwikkelen van onroerend goed. Twee jaar geleden kocht de provincie voor 1 euro de panden van de voormalige luchtvaartschool, waar ook nog koning Willem-Alexander heeft leren vliegen. Een jaar geleden trokken de eerste gebruikers in het centrale gebouw, waar de RLS vroeger de ontvangstruimte had en andere centrale functies.

loading  

De gebouwen zijn tussen 1953 en 1957 gebouwd. Ze hebben lange tijd leeg gestaan. De staat van onderhoud was slecht. Uneken is van de ene verrassing in de andere gerold: asbest, betonrot, verrotte kozijnen, noem het allemaal maar op. Zijn politieke baas, gedeputeerde Cees Bijl (PvdA), moest Provinciale Staten deze week vragen om dik vijf ton extra voor de verbouwing, bovenop de 1,3 miljoen euro die de provincie er al in gestoken heeft.

,,We waren er van uit gegaan dat de verhuur van het eerste pand genoeg geld zou genereren om de andere panden op te knappen’’, vertelt Uneken. ,,Maar dat is echt niet realistisch.’’ Bovendien is de belangstelling voor een kantoor in het RLS-gebouw groot, reden om haast te maken met de restauratie.

Bedrijven willen zuidelijker van stad zitten

Momenteel is de verbouwing in gang van het gebouw waar vroeger de leslokalen zaten. De belangstelling is groot, al kan Uneken nog geen definitieve huurders noemen en kan hij pas contracten tekenen als alles helemaal klaar is. ,,Maar nu de zuidelijke ringweg bij Groningen er de komende jaren op de schop gaat, merk je dat bedrijven zich zuidelijker van de stad oriënteren. Ook merken we dat Biotoop in Haren, het voormalige Biologisch Centrum, een andere bestemming krijgt en dat de tijdelijke gebruikers daar zich aan het oriënteren zijn.’’

Dan is er nog het internaatsgebouw. Dat ligt er slecht bij. Uneken hoopt dat de provincie dit alleen casco hoeft op te knappen en dat een andere ontwikkelaar het interieur voor zijn rekening wil nemen.

Uiteindelijk wil de provincie het hele complex weer verkopen. ,,We zijn nu eenmaal geen vastgoedbeheerder’’, legt Uneken uit. Hij verwacht niet dat de provincie al het geïnvesteerde geld er uit krijgt. ,,Maar het gat mag natuurlijk niet te groot worden.’’

loading

Waarom kocht de provincie het eigenlijk?

De reden dat de provincie het pand wel kocht, was de wens om cultureel erfgoed te bewaren. Het is gebouwd naar een ontwerp van Pierre Cuypers, die hulp kreeg van architect Glastra van Loon en kunstenaar Bart van der Leck. ,,Het is een van de laatste gebouwen van De Stijl waar zij toe behoorden’’, zegt Uneken.

Een project als dit is voor een provincie-ambtenaar geen sinecure. ,,Gelukkig krijg ik hulp van de Stichting Boei, die zich sterk maakt voor herbestemming van cultureel erfgoed’’, vertelt Uneken. ,,Zo hebben we dit toch kunnen bewaren.’’

loading

menu