Een deel van de vloot van vijftien lesvliegtuigen van de KLM Flight Academy in Eelde.

VOLE wil minder lawaai van lesvluchten Eelde

Een deel van de vloot van vijftien lesvliegtuigen van de KLM Flight Academy in Eelde. Foto: DvhN Archief/Jaspar Moulijn

De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) trekt aan de bel over geluidsoverlast van lesvliegtuigen van de KLM Flight Academy.

In een brief aan de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen en Tynaarlo, aandeelhouders van Groningen Airport Eelde (GAE), vraagt VOLE een einde te maken aan overlast van lestoestellen van de vliegschool.

Het aantal vliegbewegingen van de KLM vliegschool op luchthaven Eelde is de afgelopen tijd toegenomen. Sinds mei is de Martinair vliegschool officieel samengegaan met die van KLM en zijn de twaalf toestellen van Martinair op Eelde gestationeerd.

Hier worden sindsdien alle lesvluchten van de vliegschool afgenomen, met vijftien toestellen. Een deel van de lessen vond voorheen in Amerika plaats.

50.000 vliegbewegingen

De KLM Flight Academy verwacht jaarlijks 50.000 vliegbewegingen (start en landing zijn twee bewegingen) uit te voeren op Eelde. Dat is toegestaan binnen de geldende geluidsregels voor GAE. VOLE stoort zich aan het gebrom van de lesvliegtuigen boven Eelde en omringende dorpen, het is volgens haar niet nodig om boven bebouwd gebied veel geluid te produceren. Op warme zomerdagen als mensen in de tuin zitten, maken soms vier lesvliegtuigen tegelijkertijd circuitvluchten boven Eelde en omgeving, aldus VOLE.

De vereniging van omwonenden schrijft dat twaalf van de vijftien lestoestellen extreem lawaaierig zijn. ,,Het zijn 18 tot 30 jaar oude brandstof slurpende vliegtuigen met veel uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. De vliegschool zou daarom stillere en schonere toestellen kunnen aanschaffen.”

Klachten toegenomen

Het aantal klachten van geluidsoverlast is sinds mei flink toegenomen, blijkt uit cijfers van het Meldingenloket vliegverkeer GAE: van 54 in maart, naar 135 in mei, tot 300 in augustus. Vorig jaar rond dezelfde periode waren er gemiddeld zo’n 65 per maand.

VOLE zegt vele malen geprobeerd te hebben in overleg met de directie van de KLM vliegschool de overlast terug te dringen. Volgens directeur Bart de Vries van de KLM Flight Academy heeft VOLE sinds zijn aanstelling (1 maart 2019) geen contact met de vliegschool opgenomen. Hij wil niet inhoudelijk reageren op de brief van VOLE.

Gesprek

In een schriftelijke reactie zegt De Vries: ,,We staan open om rechtstreeks in gesprek te gaan met VOLE of bewoners. We opereren binnen de geluidsruimte van GAE en binnen de wet- en regelgeving. Mochten we daar binnen en passend in onze operatie aanpassingen kunnen doen die overlast kunnen beperken, dan zijn we daartoe bereid.”

Volgens De Vries is de Commissie Regionaal Overleg de instantie om geluidsoverlast te bespreken melden. ,,Wij hebben een paar keer overleg gehad met deze commissie, maar VOLE was daar niet bij.”



menu