Janny Warmels wijst bezoekers in woonzorgcentrum De Vecht op de coronaregels.

Janny maakt al elf jaar schoon in een horecabedrijf, maar is nu gastvrouw in een woonzorgcentrum: 'We proberen met z’n allen toch het coronavirus er onder te krijgen'

Janny Warmels wijst bezoekers in woonzorgcentrum De Vecht op de coronaregels. Foto: Gerrit Boer

Horecapersoneel van De Schildhoeve Buitengewoon is deze dinsdag aan de slag gegaan in Hoogeveense woonzorgcentra. De betaalde medewerkers verlagen de werkdruk in het zorgcentrum én de lasten van het horecabedrijf.

,,Ja, goedemorgen meneer. Wilt u dit formulier even invullen en uw handen desinfecteren? Fijn, dank u wel.’’

Niemand komt ongezien langs Janny Warmels. De 59-jarige vrouw, in het dagelijks leven interieurverzorgster bij horecabedrijf De Schildhoeve Buitengewoon in Fluitenberg, is deze dinsdag veredeld poortwachter van woonzorgcentrum De Vecht in Hoogeveen.

Spic en span

Al elf jaar zorgt Janny dat na feesten of vergaderingen de boel weer spic en span is. Maar nu niet. Corona zet alles op de kop. De horeca is door de gedeeltelijke lockdown voor zeker vier weken gesloten en soms alleen in bedrijf voor afhaalmaaltijden en bezorging.

De schoonmaak ligt ook even stil. ,,Ik heb nu niets te doen en zou maar thuiszitten’’, zegt ze. ,,Niet dat ik me snel verveel hoor. Maar als je op deze manier de zorg, die het druk en moeilijk heeft, kunt helpen dan doe ik dat graag.’’

Ze vindt haar tijdelijke taak als gastvrouw in het woonzorgcentrum zinvol en belangrijk. ,,We proberen met z’n allen toch het coronavirus er onder te krijgen. Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren, maar alle inzet helpt.’’

‘Verlichting werkdruk’

Even verderop steekt Roeli Mossel, bestuurder van de Noord-Nederlandse Coöperatie van Zorgorganisaties (NNCZ), de duim omhoog. ,,Prachtig toch, dat deze twee sectoren elkaar gevonden hebben. Voor onze medewerkers geeft het verlichting van de werkdruk. Ze kunnen zich meer op zorgtaken richten. En wij betalen de mensen uit de horeca. Dat ontlast de bedrijven.’’

De NNCZ heeft vestigingen in Drenthe en Groningen. In totaal werken er ongeveer 1100 mensen. Zo’n 10 procent van het personeel is niet inzetbaar, omdat ze in quarantaine zitten of in afwachting zijn van een test. Zes medewerkers zijn besmet geraakt, maar volgens Mossel is er geen sprake van overdracht op bewoners.

De bestuurder maakt zich zorgen over de toenemende uitval van personeel. ,,Het is nu nog te doen, maar met de inzet van horecapersoneel sorteren we voor op de steeds krappere roosters. Want deze crisis gaat nog wel even duren.’’

Moraal

De acht vestigingen van NNCZ zijn, na de oproep van vorige week, voorlopig voorzien van voldoende hulp uit de horeca. Met andere zorgorganisaties wordt overlegd over de inzet van horecamedewerkers. Behalve de bezetting op peil houden, wil de zorgorganisatie er ook alles aan doen om de moraal onder het personeel hoog te houden.

Mossel: ,,Gelukkig hebben zorgmedewerkers al laten zien over veel veerkracht te beschikken. Maar we willen ze ook extra aandacht geven en regelmatig een hart onder de riem steken in de deze moeilijke tijd. We moeten het samen doen.’’

‘Eng dichtbij’

Janny Warmels spreekt ondertussen weer een bezoeker aan. Ze vraagt naar eventuele gezondheidsklachten en wijst hem op registratieformulier, mondkapje en desinfectiemiddel. Voor Janny geen ver-van-mijn-bed-taak: ,,Mijn schoondochter heeft corona gehad. Dan komt het eng dichtbij, ja.’’

Mogelijk gaan de gastvrouwen en -heren het zorgpersoneel ook van koffie en andere versnaperingen voorzien. Horeca 2.0. Janny’s shift duurt vandaag vier uur. Daarna wisselt een collega haar af. En morgen weer? ,,Nee, dan ben ik vrij.’’

Ook lekker.

menu