Vanuit Emmen en Coevorden in 2024 per trein Europa in

De spoorbrug naast de Monierbrug in Coevorden moet geheel vervangen worden om passagierstreinen naar Rheine te kunnen laten rijden.

Vanuit Emmen zowat rechtstreeks per spoor naar Berlijn? Of verder Europa in? Vanaf wellicht 2024 kan dat, als dan de eerste passagierstreinen tussen Emmen/Coevorden en Rheine gaan rijden. De Duitse trein rukt steeds verder op richting Coevorden: eind dit jaar stopt die al in Neuenhaus.

2022? Misschien zelfs al eind 2020? De jongste bevindingen temperen de verwachtingen enigszins: de eerste passagierstreinen tussen Emmen/Coevorden en het Duitse Rheine gaan wellicht in 2024 rijden.

Dat zegt burgemeester Bert Bouwmeester, die namens Coevorden zitting heeft in een stuurgroep met daarin ook Emmen, de provincie Drenthe en Duitse decentrale overheden. Ze kwamen onlangs weer bij elkaar om de voortgang te bespreken. (tekst gaat verder onder de kaart)

Nog heel wat obstakels

De provincie Drenthe sprak vorig jaar nog de ambitie uit om de eerste treinen eind 2020 te laten rijden. Maar er moeten volgens Bouwmeester nog heel wat obstakels overwonnen worden.

Feit is wel dat de Duitse trein steeds dichter bij Coevorden komt. Eind dit jaar rijden de eerste treinen tussen Bad Bentheim en Neuenhaus, op nog slechts 27 kilometer van Coevorden. Op het resterende deel tussen Neuenhaus en Coevorden ligt ook nog steeds een spoorverbinding, maar die wordt enkel voor goederenvervoer gebruikt. Treinen rijden er zowat stapvoets.

Liefst 43 onbeveiligde overwegen

Dit gedeelte is ook het grootste knelpunt. Tussen Neuenhaus en de grens zijn liefst 43 onbeveiligde overwegen. Die worden grotendeels opgeheven. Maar boeren moeten wel een alternatief hebben om het land aan de andere kant van het spoor te kunnen bereiken. De aanpak kost miljoenen euro’s.

Het Nederlandse deel tussen de grens en Coevorden is slechts een kilometer lang, en op een obstakel na gereed voor passagierstreinen. Het is niet zomaar een struikelblok: de spoorbrug naast de Monierbrug moet compleet vervangen worden. Dat kost niet alleen veel geld; Coevorden moet ook nog eens rekening houden met scheepvaart. Volgens Bouwmeester betaalt de Bentheimer Eisenbahn, die de nieuwe lijn gaat exploiteren, de meeste kosten voor vervanging.

Heel Europa binnen handbereik

Niet alleen heel Duitsland ligt binnen handbereik met de nieuwe verbinding. Heel Europa is dan vanuit Coevorden en Emmen makkelijker per trein te doen. Naar Duitsland is nu via Mariënberg en Almelo/Hengelo natuurlijk ook mogelijk, maar Emmen-Rheine neemt dan minimaal dik twee uur in beslag, vaker richting drie uur met een paar keer overstappen. Daarom is het Duitse Meppen voor veel Zuidoost-Drenten een goed alternatief om in Duitsland op de trein te stappen.

De Nederlandse en Duitse partners verwachten veel van het in ere herstellen van de internationale treinverbinding. Er wordt een ‘forse impuls’ verwacht voor de arbeidsmarkt en de economie in Zuidoost-Drenthe en Grafschaft Bentheim.

Dagelijks 1500 passagiers

Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen wijst uit dat dagelijks 1500 passagiers heel goed mogelijk is. Het gaat daarbij niet alleen om grensoverschrijdende forenzen, toeristen en mensen die over de grens willen winkelen, maar ook studenten. Duitsers weten de weg naar de scholen in Emmen goed te vinden. ,,Daarom is het zo van belang dat de trein doorrijdt vanuit Coevorden naar Emmen. Maar tegelijkertijd moet de trein geen concurrent worden van de bestaande Arriva-trein tussen Emmen en Zwolle’’, noemt Bouwmeester een van de zaken die opgelost dienen te worden.

Ook de douanecontrole van de passagiers is zo’n onderwerp dat geregeld moet worden.

Enschede en Münster

Het wiel hoeft niet telkens opnieuw uitgevonden worden. Met een schuin oog zal gekeken worden naar Twente, waar regiotreinen naar Duitse grensplaatsen in ere zijn hersteld. Die tussen Enschede en Münster (via Gronau) is zo’n succes dat er plannen zijn om de huidige dieseltreinen te vervangen door snellere elektrische treinen.

Emmen maakt zich niet alleen sterk voor een trein naar Duitsland. Burgemeester en wethouders pleiten voor verdere verbetering van het spoor naar Zwolle. Niet alleen via een kwartierdienst (waarvoor het spoor bij Emmen-Zuid verdubbeld moet worden en het rangeerterrein aangepast dient te worden), er moet eveneens een intercity tussen Emmen en Zwolle komen. De gemeente zet zich ook in voor een spoor naar Veendam.

menu