Veel reclame maar nog veel meer info op het ledscherm

Het ledscherm op het Atlas Theater aan het Raadhuisplein in Emmen maakt nu nog voornamelijk reclame voor Wildlands, maar daar komt op 1 juli een einde aan.

Vanaf de zomer moet de nieuwe dierentuin het scherm delen met de gemeente Emmen, de Stichting Marketing Regio Emmen (SMRE), informatie over evenementen en commerciële uitingen. Om alle content in goede banen te leiden is de gemeente Emmen in zee gegaan met de firma Ngage uit Hilversum.

Plein aantrekkelijk maken

Die zorgt ervoor dat 30 procent van de tijd landelijke en lokale reclame op het scherm te zien is. De informatie van Wildlands/Atlas Theater vormt eveneens 30 procent van de ‘zendtijd’. Verder is er communicatie van de gemeente (5 procent), de SMRE (25 procent) en evenementen (10 procent).

Hoewel het scherm er al hangt, moet de gemeenteraad van Emmen nog akkoord gaan met de investering van 325.000 euro. Een probleem wordt dat niet, want het was de raad zelf die in een motie van de CDA’er Dirk van Dijken het college eind vorig jaar opdracht gaf tot de plaatsing van zo’n scherm. Het idee is dat het plein dan nog aantrekkelijker wordt gemaakt door op het scherm onder andere grote tv-evenementen uit te zenden. Het EK voetbal leek een mooie start, maar daar dachten de spelers van Oranje anders over.

Volgens gemeentelijk woordvoerder Alieke Wijnholds is de reclametijd van 30 procent gangbaar. ,,We hebben als voorwaarde gesteld dat het scherm ook moet bijdragen aan activiteiten op het plein. Het moet leuk zijn om naar het scherm kijken. Er is contact gezocht met meerdere partijen, maar Ngage blijkt de grootste speler in de markt. Ze zorgen ook voor de schermen op NS-stations.’’

Sportevenementen

Grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen, kunnen live gestreamd worden, maar er zal dan wel een partij moeten zijn in Emmen die met een voorstel komt. Wijnholds: ,,De horeca of de regiomarketeer zou dat kunnen opppakken. Er moet dan natuurlijk wel geld op tafel komen, want Ngage zal toch de rechten moeten afkopen.’’

Volgens het collegebesluit, dat volgende week donderdag in de raadscommissie wordt besproken, is de reclame op het ledscherm vooral bedoeld om de jaarlijkse kosten van onderhoud en beheer van het scherm te dekken. Ngage heeft van het college vorige maand de opdracht gekregen om vijf jaar lang het beheer van het ledscherm voor haar rekening te nemen.

Het scherm is actief van 07.00 uur tot 24.00 uur en op donderdag, vrijdag en zaterdag tot 02.00 uur.

gert.meijer@dvhn.nl

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.