Verhelpen fileleed Gietense rotonde N34 blijft worsteling

Zowel de provincie als de gemeente Aa en Hunze bestempelt de rotonde bij Gieten als mislukt. Het is zoeken naar oplossingen voor de korte en lange termijn.

Verrassend is het niet, duidelijk wel, dat gedeputeerde Henk Brink (VVD) zegt: ,,Achteraf bezien is deze rotonde geen goede keuze geweest. We hadden het jaren geleden anders moeten doen.’’ Wethouder Henk Heijerman (Combinatie Gemeentebelangen) van Aa en Hunze sluit zich daar bij aan. Beide mannen namen destijds (elf jaar geleden) niet het besluit om de rotonde zo aan te leggen.

De vraag die nu voor hen ligt is: hoe moet het anders?

‘s Ochtends en ‘s avonds file

Het verkeersplein bij Gieten werd in maart 2011 voor het eerst in gebruik genomen. Een rotonde in combinatie met een onderdoorgang van de N33 had 8 miljoen euro gekost. Het verkeer op de verdubbelde N33 (Assen-Veendam) kan zonder problemen doorrijden. Maar doorgaand verkeer tussen Emmen en Groningen staat ‘s ochtends in noordelijke richting vast voor de rotonde, in de avondspits geldt dat voor het verkeer richting het zuiden. De economie is zo sterk aangetrokken dat er meer verkeer rijdt dan destijds verwacht, is een van de verklaringen op het provinciehuis. Je kunt ook zeggen dat de rotonde aan het succes van de weg ten onder gaat. Het totale project - een veiliger N34, van De Punt tot aan Hardenberg - is namelijk wel geslaagd.

Nu dat fileleed nog verhelpen.

Een weg over de rotonde

Uit een rapport van adviesbureau Goudappel, in opdracht van de provincie, bleek eerder dit jaar al dat een fly-over de beste oplossing is. Ofwel, een weg rechtdoor over de rotonde en de N33. ,,Maar daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben’’, zegt Brink. ,,Het is echter ook de duurste oplossing.’’ Naar schatting kost een bouwwerk met uiteindelijk drie verdiepingen 10 miljoen euro. En een weg óver de rotonde zal, zegt wethouder Heijerman op zijn beurt, voor flink wat geluidsoverlast zorgen. De rotonde kan ook een dubbele baan krijgen, maar dat moet dan wel samengaan met een verdubbeling van een flink aantal kilometers N34.

Brink wil graag in deze bestuursperiode (tot maart 2019) een besluit nemen. Maar dat lost op korte termijn niets op.

De provincie startte maandagochtend een onderzoek naar oplossingen, in eerste instantie voor de korte termijn. Met vier verkeersregelaars werd de werking van verkeerslichten gesimuleerd. Aan het einde van de week moet blijken of dit doorstroming bevordert. Bij de op- en afrit Gieten wordt later in de week ook geëxperimenteerd met verkeersregelaars, omdat automobilisten uit Gieten ‘s ochtends moeizaam de N34 op komen. Dat heeft voor een deel te maken met automobilisten die de op- en afrit gebruiken als inhaalstrook langs (een deel van) de file.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.