Juist nu de toekomst van Groningen Airport Eelde op losse schroeven staat, zijn aandelen in de luchthaven een aantrekkelijk bezit, meent Leefbaar Tynaarlo.

Verrassende wending: aandelen Groningen Airport Eelde blijken ineens gewild

Juist nu de toekomst van Groningen Airport Eelde op losse schroeven staat, zijn aandelen in de luchthaven een aantrekkelijk bezit, meent Leefbaar Tynaarlo. Foto Groningen Airport Eelde

Kan de gemeente Tynaarlo de aandelen in Groningen Airport Eelde niet overnemen van de gemeente Groningen? Die op het eerste gezicht verrassende vraag stelt de fractie van Leefbaar Tynaarlo. De partij wil de aandelenverkoop van Groningen aan stichting FB Oranjewoud opschorten.

Jarenlang waren de aandelen in de noordelijke luchthaven als een hete aardappel die de aandeelhouders elkaar probeerden door te spelen. Maar net nu de Friese participatiestichting FB Oranjewoud voor 1 euro de aandelen heeft gekocht van de gemeente Groningen, werpt de grootste partij in de gemeenteraad van Tynaarlo in een brief aan burgemeester en wethouders de vraag op of deze kleine gemeente de 26 procent van Groningen niet kan overnemen. Tynaarlo heeft nu 4 procent in handen. De andere aandeelhouders zijn de gemeente Assen en de provincies Drenthe en Groningen.

Hoop op toekomst Eelde volgens velen vervlogen

„De wereld van de luchtvaart is ingrijpend veranderd”, legt fractievoorzitter Jurryt Vellinga uit. „Door de coronacrisis lijkt het een krimpende industrie te zijn geworden.” Hij wijst verder op de ontwikkelingen in Groningen Airport Eelde, die zich al eerder voltrokken. „Twee jaar geleden hadden we onze hoop gevestigd op lijnverbindingen en de hub Kopenhagen. Van die hoop is nu niet veel meer over.” Ook hebben de aandeelhouders een plan om 46 miljoen euro in de luchthaven te investeren, in de ijskast gezet.

Inmiddels vragen steeds meer mensen zich af of de luchthaven wel open kan blijven, of dat sluiting onvermijdelijk zou zijn. „Dan zou er op die plek een mooie woonwijk kunnen verrijzen, of een natuurgebied, of een combinatie daarvan”, zegt Vellinga. „Op de achterkant van een bierviltje kun je uitrekenen dat die grond dan honderden miljoenen euro’s waard kan zijn. In zo’n situatie is het belangrijk om als overheid de regie te hebben, en dat niet over te laten aan een private stichting.”

‘We hebben niets tegen Groningen Airport Eelde’

Vellinga benadrukt: „We hebben niets tegen de luchthaven, die mag wat ons betreft best blijven als die bestaansrecht heeft. Maar in korte tijd is er veel veranderd. Daarom willen we eerst goed nadenken wat de consequenties zijn. We stellen voor dat we ons tijdens een raadsbijeenkomst uitgebreid laten informeren over wat de consequenties zijn voor de toekomst van de luchthaven.”

In kannen en kruiken

Leefbaar zou graag zien dat Groningen de aandelenverkoop uitstelt, maar de aandelentransactie tussen Groningen en FB Oranjewoud is al in kannen en kruiken, zegt woordvoerder Hans Coenraads van de gemeente Groningen. „We hebben volgens de statuten gehandeld, waarin staat dat je de aandelen eerst aan andere aandeelhouders moet aanbieden. Daar is dus niet op gereageerd. Ik weet niet of de euro al is overgemaakt, maar de transactie valt niet meer terug te draaien.”

Voorzitter Leendert Klaassen van de Raad van Commissarissen van Groningen Airport Eelde is verrast door de stellingname van Leefbaar Tynaarlo. „De gemeente Groningen heeft de aandelen jarenlang te koop aangeboden aan de andere aandeelhouders, maar die hadden geen belangstelling. Ik weet zo niet of de verkoop van de aandelen aan FB Oranjewoud nog terug te draaien valt. In elk geval zijn er geen indicaties dat de luchthaven een andere bestemming krijgt. Die blijft gewoon.”

Hoewel de gemeente Tynaarlo de aandelen van Groningen niet meer kan overnemen, zou dat nog wel kunnen voor die van de gemeente Assen. In de raad van de Drentse hoofdstad is er vaak op aangedrongen de aandelen van de hand te doen.

menu