Verzet tegen hogere snelheid op A28

De gemeente Assen verzet zich met kracht tegen de verhoging van de snelheid van 120 naar 130 kilometer per uur op de A28.

De gemeente heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IM) bezwaar gemaakt en is bereid desnoods naar de rechter te stappen wanneer de maatregel niet wordt teruggedraaid. ,,We hopen op het gezonde verstand in Den Haag, maar zijn bereid om alle mogelijk middelen aan te grijpen om dit tegen te houden'', zegt wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie).

Overlast

Ter hoogte van Assen loopt de A28 in een boog langs de woonwijken Baggelhuizen, Pittelo en Peelo. De inwoners klagen al langer over geluidsoverlast en fijnstof. ,,De paar seconden tijdwinst van de kilometerverhoging wegen niet op tegen het woongenot van de bewoners. We komen op voor hun belang'', aldus Vlieg.

De wethouder noemt het inconsequent dat internationaal klimaatafspraken worden gemaakt om de uitstoot van CO2 terug te dringen en de snelheid op autowegen wordt verhoogd. Vlieg wijst ook op de veiligheid die in het gedrang komt. ,,We hebben in Assen vier op- en afritten met korte bogen en behoorlijke hoogteverschillen. Door hogere snelheden nemen de risico's toe.''

Minister Melanie Schultz van Haegen van IM wil volgend jaar op negentien trajecten de maximumsnelheid verhogen naar 130 kilometer per uur. Vlieg vindt dat zij zelf dan ook maar de verantwoordelijkheid moet nemen voor haar besluit. Bijvoorbeeld door de bouw van geluidsschermen. ,,We gaan haar daar op aanspreken.'' Zij vindt het verder te zot voor woorden dat de gemeente zelf een geluidswal bouwt bij Baggelhuizen om de overlast van het autoverkeer terug te dringen en het ministerie vervolgens besluit om de snelheid te verhogen. ,,Zo blijf je lekker bezig met elkaar.''

Snelheidsvermindering

Assen heeft onderzoek laten doen naar de geluidsbelasting in Pittelo. Bij een aantal woningen werd de grens duidelijk overschreden, maar het gemiddelde bleef net onder de norm. In plaats van een hogere snelheid pleit de wethouder voor een verlaging van de snelheid naar 100 kilometer per uur bij Assen. Dergelijke zones met een limiet van 80 of 100 zijn op meer plaatsen van kracht bij grote steden. Meestal vanwege de verkeersveiligheid of om zo luchtvervuiling en geluidshinder binnen de milieunormen te houden nabij woon- of natuurgebieden.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.