FOTO ANP

Vrees voor toekomst luchtvaartschool KLM

FOTO ANP

Omdat het aanbod van piloten de vraag ruimschoots overstijgt, stopt ABN Amro met het verstrekken van studieleningen aan vliegers in opleiding.

De gevolgen voor de KLM Flight Academy op Groningen Airport Eelde kunnen groot zijn.

ABN Amro was de laatste bank in Nederland die de opleiding van piloten, die zo’n 150.000 euro kost, bereid was voor te financieren. Probleem is dat Nederland nu al zo’n 1300 piloten kent die niet aan de bak komen in de huidige markt. Zij slagen er niet in de studielening terug te betalen.

Brede discussie

De Vereniging Nederlandse Verkeervliegers (VNV) maakt zich zorgen over die ontwikkeling. ,,Op de korte termijn is de vraag naar piloten minder groot’’, erkent woordvoerder Joost van Doesburg van VNV. ,,Maar op de wat langere termijn zal de vraag er zeker zijn. We gaan een brede discussie aan met ABN Amro en anderen om dit probleem aan te pakken.’’

Om de opleiding terug te betalen zijn jonge piloten zo’n 900 euro per maand kwijt, terwijl de verdiensten in het vak veel minder goed zijn dan in het verleden.

,,Een piloot begint tegenwoordig met zo’n 4000 euro bruto per maand’’, zegt Van Doesburg. ,,En als het bij Ryanair is moet hij zelfs 40 mille meenemen om binnen te komen. Dan zit je dus op een schuld van twee ton.’’

Groningen Airport Eelde verloor de laatste jaren al twee van de drie vliegscholen die er zaten. De Dutch Flight Academy en Stella Aviation Academy beëindigden eerder al hun activiteiten. Havenmeester Onno de Jong van GAE erkent dat het zorgelijk wordt. ,,Als er geen oplossing komt, verdwijnt de laatste vliegschool mogelijk ook.’’

Verkeerde ontwikkeling

,,Dat zou betekenen dat er in Nederland geen opleiding tot commercieel verkeersvlieger meer is’’, vervolgt De Jong. ,,En dat is echt een verkeerde ontwikkeling. Misschien is de overheid nu wel aan zet. Voor elke opleiding kun je studiefinanciering krijgen, waarom voor de opleiding tot piloot dan niet?’’

Volgens Van Doesburg van de VNV hebben de commerciële vliegscholen in het recente verleden te veel piloten opgeleid die niet echt geschikt zijn voor het vak. ,,Dat heeft mede geleid tot het huidige overaanbod. Maar voor de KLM Flight Academy geldt dat niet. Die school staat goed aangeschreven.’’

KLM Flight Academy beperkt zich tot een schriftelijke verklaring van directeur Gert Jan Otto. Daarin staat onder meer: ,,KLM Flight Academy en KLM voeren overleg met verschillende financiële partijen ten einde alternatieve financieringsmogelijkheden in kaart te brengen.’’

menu