Waarom er in deze hitte strooiwagens op pad zijn in Roden

Strooiwagen aan het werk in warm Noordenveld. Foto: Gemeente Noordenveld via Twitter

Inwoners van de gemeente Noordenveld zien vandaag strooiwagens uitrukken in hun gemeente, die de wegen besproeien met pekelwater. Bij deze temperaturen een bizar gezicht, maar gek zijn ze in Noordenveld niet.

Waarom is de strooiwagen uitgerukt?

,,Uit voorzorg", vertelt gemeentewoordvoerder Mirjan Postma. ,,Door de hitte kan vooral nieuw asfalt gaan smelten. Dat levert slipgevaar op en het kan aan de banden blijven plakken. Dat proberen we met pekelwater te bestrijden."

Hoe werkt dat dan?

,,Het gaat om pekelwater, dat is precies hetzelfde als waar we in de winter mee sproeien. Bitumen, ingrediënt van asfalt, kan bij warmte week worden. Zout onttrekt die warmte, waardoor de bitumenlaag boven het asfalt komt te liggen. Dat verkoelt."

Wanneer hebben jullie besloten om te gaan sproeien?

,,We doen het al jaren. In het algemeen gaan we bij temperaturen boven de 25 graden de weg op, om risico's te voorkomen. Er is geen andere optie. Ja, wegen afsluiten als het te gevaarlijk wordt. De werking van sproeien is niet altijd gegarandeerd, maar dit is het meest onschuldige middel met het grootste bereik."

Hoe lang blijven jullie nog sproeien?

,,Vanochtend is de strooiwagen voor het eerst de weg op gegaan, vanmiddag gaat hij nog een keer. We houden de veiligheid van de wegen goed in de gaten, maar waarschijnlijk rijdt de wagen ook morgen en overmorgen."

Welke wegen worden aangepakt?

,,In totaal gaat het om zestien wegen. Waaronder een stukje van de Maatlanden in Roden, de Poolswijk in Nieuw-Roden en delen van de Markeweg tussen Steenbergen en Alteveer. Het gaat echt om de delen van die wegen met nieuw asfalt en een slijtlaag erop."

Meerdere gemeenten in het land passen deze methode toe. Vorig jaar gingen bijvoorbeeld in Assen en Aa en Hunze ook strooiwagens de weg op. Op landelijke wegen zul je niet zo snel strooiwagens zien. Dat heeft te maken met de samenstelling van het asfalt: op de meeste snelwegen in ons land ligt het zogenaamde zoab (zeer open asfaltbeton). Dat laat vocht gemakkelijker door dan bitumen en het smeltrisico is daarmee aanzienlijk kleiner.

menu