Waarom snap ik, als 25-plusser, niets van Snapchat?

Ze konden het niet laten, de dierentuinvandalen, om de vernielingen die ze pleegden vast te leggen en online te zetten. Ze deden dat op Snapchat, waar foto's en video's na een aantal seconden weer verdwijnen. Toch doken de beelden op.

Als je wel van Snapchat hebt gehoord, de app misschien zelfs hebt geïnstalleerd, maar er weinig van snapt, dan ben je waarschijnlijk een 25-plusser. Dat je er weinig van snapt is niet vreemd, want het sociale netwerk is bedoeld voor tieners. Bij dezen toch een poging om uit te leggen hoe het werkt.

Om bij het begin te beginnen, wat is Snapchat?

Een sociaal netwerk dus, in de vorm van een applicatie voor smartphones, bestaande sinds 2011. Het is een soort chatapp waarin je foto's en video's - voornamelijk selfies - naar bekenden of minder bekenden stuurt die na een paar seconden weer verdwijnen. In het begin stond Snapchat vooral bekend als app voor het versturen van pikante foto's.

Tegenwoordig onstaan zelfs nieuwe relaties op Snapchat, zoals die van Ajax-voetballer Joël Veltman, of zoals op Wisconsin-Madison University. Een studente zag in de snapstory (waarover hieronder meer) van die universiteit een foto van een leuke mede-student. Ze reageerde met een video waarin ze hem vroeg af te spreken. Er ontstond snapcontact, waarbij de hele universiteit kon meekijken en begon mee te leven.

Hoe werkt het?

Als je zelf wil 'snappen' begin dan met het downloaden van de app en het aanmaken van een account. Daarna voeg je contacten toe. Je maakt vervolgens een selfie - waarbij je bij voorkeur een gekke bek trekt - die je ook nog kan voorzien van een begeleidend tekstje of een geinig filtertje als een hondensnoet of ogen van het formaat Japanse animatiefilm. Je foto of video kun je vervolgens naar een of meerdere contacten sturen. Als zij die openen en bekijken, verdwijnt het beeld weer na een tot tien seconden (dat kun je zelf instellen). Je contacten kunnen op je post reageren door een foto of video terug te sturen. Hilariteit alom.

FOTO: SNAPCHAT

FOTO: SNAPCHAT

Je kan er ook voor kiezen je foto of video aan je snapstory toe te voegen. Dat is een chronologisch overzicht van alles wat jij die dag geplaatst hebt. Anderen kunnen dat verhaal bekijken. Je verhaal blijft 24 uur staan en verdwijnt daarna. Voorbeeld van een snapstory is de serie beelden die op de telefoon in het filmpje over de dierentuinvandalen te zien is.

Kun je zomaar alles erop gooien?

Dat dachten de dierentuinvandalen waarschijnlijk ook. Omdat de foto's en video's maar kort zichtbaar zijn, nodigt Snapchat uit tot het delen van zaken die je bijvoorbeeld niet zo snel op Facebook of Twitter zou zetten. Dingen die niet zo oma-proof zijn. Toch is het systeem niet waterdicht, want de ontvangers kunnen een screenshot maken. De verzender krijgt hier vervolgens wel een melding van, maar de foto is daarmee nog steeds in handen van de ontvanger. En er zijn nog meer trucjes die ontvangers kunnen toepassen, zoals te zien is in het filmpje over de dierentuinvandalen. Gewoon de snapstory afspelen op de ene telefoon en dat filmen met een andere.

Wie gebruiken Snapchat?

Zoals gezegd, het sociale netwerk is bedoeld voor tieners. Snapchat-oprichter Evan Spiegel wilde een plek creëeren voor pubers, die niet zo makkelijk bereikbaar is voor oma's en tantes als bijvoorbeeld Facebook. Een bod van 3 miljard euro van Facebook om Snapchat over te nemen sloeg hij in 2013 daarom af. Het grootste percentage van de gebruikers is te vinden in de leeftijdscategorie 12-19 jaar. 71 procent van de jongeren in die leeftijdsgroep heeft Snapchat op zijn of haar telefoon. In de groep 20-29 jaar is dat 18 procent. Bij 50-plussers slechts twee procent. Ook steeds meer bedrijven worden actief op Snapchat.

Waarom snap ik het niet als 25-plusser?

Daar heeft de oprichter van Snapchat - inmiddels zelf ook 25 - een theorie over. Een generatie-dingetje. Het heeft volgens hem alles te maken met de veranderde functie van fotografie. Fotografie was een manier om herinneringen vast te leggen, maar dat is door de komst van de smartphone veranderd. Dat apparaat heb je immers vrijwel constant bij je en een fotootje is snel geschoten. Tieners, die niet beter weten dan dat er smartphones bestaan, gebruiken foto's op Snapchat als een manier om te communiceren. Beeld in plaats van tekst om je te uiten. Praten met selfies, zou je kunnen zeggen. Daarbij gaat het niet meer om het vastleggen van een herinnering, maar het delen van een moment.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.