Website Thuiskompas gaat vandaag live: alle Drentse sociale huurwoningen onder één dak

Afgelopen januari werd het initiatief van Thuiskompas onthuld. Foto: DVHN

Woningzoekenden kunnen vanaf dinsdagochtend negen uur terecht de website voor het zoeken van een huis in Drenthe en omstreken.

Met hun gratis inschrijving op deze website kunnen zij reageren op het aanbod van alle Drentse woningcorporaties en hebben zij toegang tot 70.500 sociale huurhuizen.

Voor Thuiskompas werken Actium, De Volmacht, Domesta, Lefier, Stichting Eelder Woningbouw, Woonborg, Woonconcept en Woonservice en hun 12 huurdersorganisaties samen.

Hoe kunnen woningzoekenden zich inschrijven?

Alle woningzoekenden van de acht corporaties ontvangen vanaf vandaag tot en met vrijdag 1 mei een mail van Thuiskompas. Via deze mail activeren zij hun inschrijving bij Thuiskompas. Zij houden hiermee hun opgebouwde inschrijftijd. Na het activeren van hun inschrijving kunnen zij direct reageren op de beschikbare huizen, garages en parkeerplaatsen.

,,De afgelopen weken hebben alle corporaties hun woningzoekenden geïnformeerd over de overstap naar Thuiskompas”, zegt woordvoerder Bert Moormann, tevens directeur-bestuurder bij Domesta. ,,Via mails, brieven en in sommige gevallen ook telefonisch zijn ze erop gewezen dat het belangrijk is dat ze hun inschrijving activeren. Dinsdag 28 april is een moment waar we al een tijd naar toewerken.”

Stap voor stap

Gebruikers worden er stap voor stap doorheen geleid. De huurdersorganisaties speelden hierin een belangrijke rol. Hans van Gellecom van Huurdersplatform SAM: ,,Alle huurdersorganisaties hebben de website uitgebreid getest en hun bevindingen doorgegeven. Wij kijken er toch net even anders naar en konden zo een hele waardevolle bijdrage leveren. Met deze bevindingen zijn de corporaties vervolgens aan de slag gegaan en dat heeft zeker voor verbeteringen gezorgd.”

Coronaproof

Om gebruikers te helpen staan er op www.thuiskompas.nl handleidingen in meerdere talen. En zijn er handige video’s te vinden over hoe inschrijven, activeren en reageren op huizen werkt.

,,We hadden onze woningzoekenden die het lastig vinden om hun inschrijving te activeren het liefst echt persoonlijk geholpen”, zegt Mohrmann. ,,Maar met de coronamaatregelen kan dit niet. Daarom zetten we nu volop in op telefonische ondersteuning. Woningzoekenden die moeite hebben met activeren kunnen bellen met de helpdesk. En ook bij de corporaties zitten medewerkers klaar om vragen te beantwoorden via de telefoon. Zodra het kan, zetten wij onze deuren weer open. Tot die tijd doen we het op deze manier.”

menu