Weg met de laatste lauwe slok, dankzij de Filt

Vier studenten commerciële economie aan Stenden Hogeschool in Emmen hebben een bierviltje ontwikkeld dat twee uur lang een drankje koud houdt, de Filt.

Vier studenten commerciële economie aan Stenden Hogeschool in Emmen hebben een bierviltje ontwikkeld dat twee uur lang een drankje koud houdt, de Filt.

Hallo Gerwin Flim, Jesper Katoen, Frank Woldring en Nick Wubbels. Ik hoef eigenlijk niet te vragen hoe jullie op dit idee komen?

,,Nee. Want wij zijn studenten en wij drinken bier. En dan merk je als geen ander dat de laatste slok soms toch wel een beetje lauw is. Wat natuurlijk zonde is. Dus toen we weer eens een biertje dronken, dachten we: daar moet een oplossing voor komen.''

En dat is Filt.

,,Ja, want ijsklontjes in bier, dat wil je natuurlijk niet. Filt klinkt als viltje maar dat woord is niet toevallig gekozen. Want het staat in ons geval ook voor een Engelse afkorting van Freezing Intense Lasting Temperature, ofwel een lage temperatuur, die lang aanhoudt.''

De Filt is een soort blikje met daarin een vloeistof?

,,Ja, zo simpel is het eigenlijk. Maar je moet niet denken aan een coolpack, want de chemicaliën daarin zijn rotzooi, dat wilden wij niet. En dus hebben we een mengsel van drie ingrediënten gevonden, die je gewoon in de supermarkt kunt kopen en op kunt drinken. Een daarvan is water, de rest vertellen we niet, want dan maken we concurrenten wakker. Maar door deze stof wordt niet alleen de drank, maar ook het glas eromheen heel koel. Tenminste, als je het viltje eerst in de vriezer hebt gedaan.''

Er is geen octrooi geregeld?

,,Nou, dat is wat ingewikkeld. En kostbaar. De unieke factor van het viltje willen we nog niet openbaar maken omdat dan misschien een derde partij ermee aan de haal gaat. Eerst willen we kijken of er interesse is van bijvoorbeeld een brouwerij. Heineken en Red Bull zijn geïnteresseerd. Die zijn het viltje aan het testen.''

Volgende zomer iedereen een Filt bij een kratje.

,,Nou, dat zou mooi zijn. In de afgelopen maand hebben we al zo'n vijftig bedrukte en onbedrukte setjes van elk vijf exemplaren verkocht. Voor de onbedrukte vragen we per set van vijf stuks 7,50 euro.''

Jullie hebben met je vinding de tweede prijs van de Young Business Award gewonnen. Die 500 euro komt vast van pas.

,,Jazeker. Daar gaan we de website filtje.com van optuigen, inclusief een webshop. En visitekaartjes hebben we nu natuurlijk ook nodig.''

Tekst: Gert Meijer

Foto: Boudewijn Benting

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.