Wennen aan stadsbusjes

Het publiek loopt nog niet warm voor de nieuwe stadsbussen in Assen, Meppel en Hoogeveen. ,,Een kwestie van gewenning'', blijft vervoerder Connexxion optimistisch.

Half december reden de vertrouwde, lange stadsbussen van Assen, Meppel en Hoogeveen hun laatste rondjes. Door bezuinigingen bij OV-Bureau Groningen Drenthe was er niet langer geld voor het traditionele stadsvervoer. In alle drie steden schoot tegelijkertijd een alternatief uit de startblokken met kleinere personenbussen. Deze busjes stoppen onderweg vaker bij zorginstellingen en winkelcentra. Ook tussen de haltes in kunnen mensen, door een hand op te steken, de nieuwe bus laten stoppen. Passagiers kopen bij de chauffeur een kaartje.

Moeilijke start

Het lijkt een volwaardig alternatief voor de vroegere stadsdiensten, maar het loopt nog niet storm. In samenwerking met de twee gemeenten runt Connexxion het nieuwe stadsvervoer in Meppel en Hoogeveen. Woordvoerder Hendri Beltman van het vervoersbedrijf zegt nog geen precieze cijfers voorhanden te hebben. ,,Maar duidelijk is dat het aantal passagiers omhoog moet.'' De komende maanden organiseert Connexxion in Hoogeveen een enquête om de bekendheid met de bus – De Bij – te vergroten. In Meppel zoekt de vervoerder de doelgroepen op om ze kennis te laten maken met de nieuwe stadsbusjes.

Bé Everts is commercieel manager bij VMNN, het vervoersbedrijf dat samen met de gemeente de Cityline exploiteert in Assen. ,,Ook wij hadden een moeilijke start'', vertelt hij. ,,De gemeenteraad nam vrij laat een besluit over de nieuwe stadsdienst. Het laatste haltebordje konden we afgelopen week pas plaatsen.'' Anderhalve maand na het startsein ziet Everts naar eigen zeggen de busjes nu snel voller worden. Er komt een campagne om de bekendheid van de Cityline te vergroten.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.