Het aantal skilessen op de borstelbaan in Wezuperbrug is teruglopen door de coronacrisis.

Wintersport staat op losse schroeven en dat merken de winkels: 'Het is echt dramatisch, de verkoop staat stil'

Het aantal skilessen op de borstelbaan in Wezuperbrug is teruglopen door de coronacrisis. Foto Archief DVHN/Jan Anninga

De wintersport staat voor veel Nederlanders op losse schroeven. Dat betekent een fors omzetverlies voor de wintersportbranche in het Noorden.

,,We verwachten tot en met de kerstvakantie een omzetverlies van 80 procent. Hopelijk kunnen we in aanloop naar de voorjaarsvakantie nog iets goedmaken”, zegt Anne de Leeuw van Snow&Co in Roden en Intersport De Leeuw in Heerenveen.

De wintersportzaken hebben negen maanden geleden hun orders voor het komende seizoen al geplaatst bij de leveranciers van ski’s, skischoenen en wintersportkleding. De Leeuw: ,,80 procent is al uitgeleverd. We zijn met leveranciers in gesprek om orders aan te passen en betalingsregelingen te treffen. Normaal betaal je acht dagen na aflevering, maar als je geen omzet draait gaat dat moeilijk.”

Indoor skibaan

Net als Snow&Co heeft Snowlimits in Groningen een indoor skibaan, waarbij je op een tapijt skiet. ,,Er worden nog wel lessen geboekt, maar veel minder dan normaal. We merken dat veel mensen wachten met kopen van ski’s, schoenen en kleding. Ze willen weten wat premier Rutte dinsdag adviseert voor de wintersportvakanties”, aldus medewerkster Laura Kloeze.

„Het is echt dramatisch. De verkoop staat stil”, reageert Jan Bralten van de gelijknamige winterspeciaalzaak in Meppel. „We zijn druk aan het brainstormen hoe we de zaak op de been kunnen houden, maar we hebben meer stress dan ideeën.”

Vriendengroepen en après-ski

„Het is een beetje dubbel. Aan de ene kant zien we gezinnen en fanatiekelingen die juist wel op wintersport willen”, zegt Frits van der Veen, eigenaar van Herqua Sports in Hoogeveen. „Aan de andere kant merken we dat bijvoorbeeld vriendengroepen die ook voor de après-ski gaan achter blijven.”

Van der Veen hoopt dat de wintersporters die dit jaar wel de bergen opzoeken ook nieuwe spullen willen kopen. „Wij geven 120 dagen retourgarantie. Als de reis niet doorgaat vanwege corona, geven wij het aankoopbedrag terug.”

De skigebieden hebben volgens Van der Veen miljoenen euro’s uitgegeven aan maatregelen om ze coronaproof te maken. „Er is een mondkapjesplicht in de rijen voor de lift en in de liften zijn tussen de stoeltjes plastic spatplaten gezet.”

Borstelbaan Wezuperbrug

Bij de borstelpiste van Molecaten Outdoor Drenthe in Wezuperbrug is een groot verschil in bezoekersaantallen vergeleken met andere jaren. „Er worden veel minder ski-cursussen aangevraagd. Normaal gesproken zouden wij in het weekend redelijk wat cursussen hebben”, vertelt medewerker Sandra Haandrikman. „Voor zaterdag zijn dat er maar negen en voor zondag staat nog niets gepland.”

Ook voor de kerstvakantie zijn nog geen cursussen geboekt, terwijl dit normaal gesproken wel het geval is. „Wij denken dat de mensen afwachten wat het coronavirus na december doet en welke maatregelen worden aangekondigd”, zegt Haandrikman. „Mogen we wel op wintersport in de voorjaarsvakantie, dan krijgen wij het hopelijk ook druk op de baan.”

Bij de borstelbaan in Wezuperbrug zijn coronamaatregelen genomen. „De bezoekers moeten zich van tevoren thuis omkleden en er mag maar één ouder mee om een kind naar de cursus te brengen”, aldus Haandrikman. „Daarnaast moet er gereserveerd worden en is binnen een mondkapje verplicht. Onze horecagelegenheid is gesloten en de skileraren houden gepaste afstand.

menu