Zo zien de 'anderhalvemetertreinen' die de NS tussen Zwolle en Groningen test er van binnen uit

De NS rijdt deze week op het traject Groningen-Zwolle met aangepaste treinen die de anderhalve meter tussen reizigers moet waarborgen.

Op het station in Assen roept de bekende stationsstem mensen op om anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Dat gaat prima op een leeg perron, nu veel mensen alleen voor noodzakelijke reizen in de trein stappen. Aan de buitenkant van de naderende dubbeldekker is niets nieuws te ontdekken maar van binnen worden de maatregelen duidelijk.

Afgeplakte stoelen, stickers op de grond en plastic schermen

,,We hebben zes treinen ingericht voor deze pilot. De stoelen zijn afgeplakt om aan te geven waar je wel en niet mag zitten. Op de grond hebben we om de anderhalve meter een sticker aangebracht en tussen de verschillende zitjes zijn plastic schermen gehangen”, legt NS programmamanager Arnold Pots uit.

Reiziger Mark heeft in de tweede klas plaatsgenomen. Hij is onderweg naar zijn dochter in Groningen. ,,Ik moet wel met de trein want ik heb geen auto. Ik ben op het openbaar vervoer aangewezen om mijn dochter te zien”, zegt hij. Hij heeft een goed gevoel bij de maatregelen die de NS heeft genomen, maar voorziet ook problemen als het straks weer drukker wordt. ,,Het grootste risico zit denk ik bij het in- en uitstappen. Daar kom je elkaar tegen. Bij het uitstappen maar ook al in het gangpad en bij de smalle deurtjes in de coupés. Ik hoop dat daar nog goed over nagedacht wordt.”

‘Je kunt geen 100% waterdichte manier vinden om elkaar niet aan te steken, behalve thuis blijven.’

Een treinstel verderop zit studente Oliwia Nadolna in de eerste klas te lezen. ,,Echt prettig voelt het niet. Ik vind dit best vreemd, de laatste keer dat ik met de trein reisde zat ‘ie propvol. Maar beter dan dit kun je het denk ik ook niet organiseren.” Ze is onderweg naar Groningen omdat ze na de zomervakantie in de stad gaat wonen en daar nu wat zaken voor moet regelen. ,,Je kunt geen 100% waterdichte manier vinden om elkaar niet te besmetten, behalve thuis blijven.”

De NS zet de komende tijd observanten in om te kijken of reizigers zich aan de maatregelen houden. Projectmanager Pots erkent dat pas echt gekeken kan worden of het werkt, wanneer er weer meer reizigers in de trein stappen. ,,Dit is echt een eerste aanzet. Een test. De vraag die voor ons centraal staat is: wat kunnen we doen op het moment dat er weer opgeschaald wordt? Hoe kunnen we treinreizen zo veilig mogelijk maken.” Nog de hele week rijden de zogenaamde anderhalvemetertrein, daarna volgt een evaluatie.

menu