Souad Ahal-Laoui beantwoordt alarmmeldingen in de zorgcentrale. foto JASPAR MOULIJN

Zorgcentrale Noord waakt vanuit Beilen 24 uur per dag over duizenden patiënten (en dat al 25 jaar)

Souad Ahal-Laoui beantwoordt alarmmeldingen in de zorgcentrale. foto JASPAR MOULIJN

Vanuit een kantoor in Beilen waakt Zorgcentrale Noord alweer vijfentwintig jaar over tienduizenden patiënten verspreid over het land. Zorg op afstand wordt steeds belangrijker nu de medische zorg zich meer en meer verplaatst van ziekenhuis naar de mensen thuis.

Moeiteloos switcht verpleegkundige Jessica van de ene rol naar de andere. ,,Goedemiddag, met Jessica van Evean, hoe kan ik u helpen?’’ Ze staat een dochter van een oudere thuiszorgpatiënt uit Zaandam te woord, die vindt dat de verzorging ‘s ochtends veel te laat komt.

Een minuut later is ze Jessica van Westfalen, een bedrijf in medische gassen, en zoekt ze uit waar de bezorger van de zuurstofapparatuur blijft bij een vrouw die in Deventer in het ziekenhuis zit te wachten. En meteen daarna is ze Jessica van thuiszorg Particura, en checkt ze met fotootjes op de ipad de medicijnen die een 83-jarige man in Zuidhorn krijgt toegediend.

Centrale werkt voor 95 verschillende zorgbedrijven

In het hoofdkwartier van Zorgcentrale Noord op het terrein van het voormalige Beileroord, de GGZ Drenthe in Beilen, zit vierentwintig uur per dag een team achter computerschermen en telefoons. De zorgcentrale handelt alle alarmmeldingen, hulpverzoeken en andere telefoontjes af van maar liefst 95 verschillende zorgbedrijven en -bedrijfjes. Instellingen zoals thuiszorg Icare, Meander, De Trans, Eurocross en Particura.

De meldingen van de personenalarmering, de knoppen die veel thuiswonende ouderen om hun hals hebben, komen hier binnen. De alarmtelefoontjes en hulpverzoeken voor de thuiszorg, de servicevragen over domotica en andere apparatuur.

Dat gaat niet alleen om ernstige zaken. ,,Mijn moeder belde dat haar katheterzakje vol zit’’, zo belt een man uit Abcoude. ,,Oké ik zorg dat de thuiszorg langskomt’’, reageert Jaap aan de andere kant van de lijn, nu met de pet op van Evean.

,,Maar waarom belt uw moeder zelf niet?’’ ,,Tja ze belt eigenlijk altijd mij als eerste als er iets is’’, zegt de man. En het volgende telefoontje is er alweer. Een dochter wil dat de alarmeringsapparatuur bij haar moeder wordt opgehaald, want ze gaat naar een hospice.’’ ,,Is goed mevrouw, dat regelen we.’’

Thuiszorg op weg na alarmmelding

Een bureau verder krijgt Souad een alarmmelding. Op het scherm ziet ze dat het om een 88-jarige man uit Wildervank moet gaan. Er klinkt vaag een stem in de verte, en het lijkt erop dat hij zegt ‘niets aan de hand’. ,,Hallo meneer, ik kan u niet goed verstaan. Dit is de personenalarmering, heeft u hulp nodig?’’ Weer wat gekraak aan de andere kant en de lijn, maar onverstaanbaar.

Souad belt toch maar met de thuiszorg, op het scherm ziet ze welk team ze moet waarschuwen. ,,Ja hoor, ik ga op weg’’, zegt de verzorgende aan de andere kant van de lijn meteen. Maar dan komt er eindelijk een verstaanbare stem van de man door. ,,Nee er is niets aan de hand hoor’’, zegt hij nu duidelijk. ,,Dat gebeurt nogal eens doordat ze met die knop ergens tegenaan komen ofzo’’, merkt Souad.

Een van de vijf grotere en een van de eerste

Zorgcentrale Noord is een van de vijf grotere zorg-alarmcentrales in Nederland, en was vijfentwintig jaar geleden een van de eerste. Teun Jonker was er toen al bij. ,,In het hoofdkantoor van Kruiswerk Drenthe begonnen we voor het eerst met een dienst die vierentwintig uur per dag bereikbaar was’’, zegt hij.

,,Het sloeg meteen enorm aan, we kregen vragen van alle mogelijke zorgorganisaties of wij voor hen ook zulk werk konden doen.’’

De zorgcentrales staken in de jaren erna overal de kop op. Zorgcentrale Noord verhuisde naar het hoofdkantoor van Thuiszorg Drenthe in Assen en verhuisde mee naar het hoofdkantoor in Meppel, toen de organisatie opging in thuiszorg Icare.

Dat werd vervolgens weer onderdeel van het concern Espria. ,,We werken voor alle onderdelen van Espria maar ook voor tientallen andere organisaties van buiten het concern.’’

Bevoegde verpleegkundige aan de lijn

De nieuwe technologieën, alarmeringssystemen en zorg-op-afstand apparatuur volgden elkaar op. Telefoneren met de wijkverpleegkundige via de tv, thuiszorg via de iPad, het kwam in deze branche allemaal voorbij.

Vaste waarde bleef bij de zorgcentrale dat er bevoegde verpleegkundigen aan de lijn zitten. ,,Wij willen per se mensen met verstand van de zorg, die weten wat het is om bij iemand thuiszorg te verlenen’’, zegt Jonker.

,,Soms bellen mensen eigenlijk alleen omdat ze eenzaam zijn. Daar moet je ook oor voor hebben dan. Of een dochter die het gewoon even niet meer weet wat ze met haar moeder moet, dan moet je wel weten wat je allemaal kan vragen.’’

Maar het kan ook stukken ernstiger. ,,Er belde een man die benauwd was en pijn op de borst had. Na overleg met hem heeft de centralist 112 gebeld en de buren gevraagd de deur open te doen. Later hoorden we van de buren dat het een hartinfarct was en dat het door snel ingrijpen nu weer goed met hem gaat.’’

menu