Zware kritiek op centrumplan Rolde

De nieuwe inrichting van het centrum van Rolde krijgt zware kritiek van Dorpsbelangen. In een reactie op een gemeentelijke terugblik op het miljoenenproject spreekt de organisatie van ’een gemiste kans’ en ‘een teleurstellend resultaat’.

Frisser uiterlijk

De nieuwe inrichting moest het dorp aantrekkelijker maken en verlossen van verkeersoverlast. De gemeente spreekt van een frisser uiterlijk en een vijfde minder verkeer door het dorp, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Die verkeersdaling kan te maken hebben met maatregelen elders en de zogenoemde ’shared space’ inrichting levert volgens Dorpsbelangen vooral een gevoel van onveiligheid op.`

Dorpsbelangen is mede-opsteller van het inrichtingsplan, maar zegt nu nadrukkelijk dat het heel anders is uitgevoerd dan is afgesproken. ,,Wat je nu ziet is niet ons plan”, benadrukt secretaris Rob Smith.

Duurder

Het project is al 344.000 euro duurder uitgevallen dan verwacht, maar Dorpsbelangen vindt dat de gemeente nog wat verder in de buidel moet tasten om wat missers in de inrichting op te lossen. Die missers betreffen onder meer een andere afbakening van de rijbaan door het dorp en het ontbreken van een andere kleur bestrating op kruispunten. De rijbaan oogt door een andere goot extra breed, waardoor automobilisten juist geneigd zouden zijn het gaspedaal dieper in te trappen, terwijl de maximum snelheid naar 30 kilometer per uur is terug gebracht. Fietsers zouden zich juist onveiliger voelen door het gebrek aan overzicht wat de gedachte van de ‘gedeelde ruimte’ juist kenmerkt. Een ernstig gemis noemt Dorpsbelangen het ontbreken van een duidelijk begin van het 30-kilometergebied. Daarin was voorzien met een pleinachtige aanleg met het verspringen van de wegas bij de Albert Heijn, maar dat is geschrapt in de uitvoering. Ook het pleintje bij The Pub even verderop in het dorp zou als het ware doorgetrokken worden over de doorgaande weg, maar ook dat is niet uitgevoerd. En dan is er nog de kritiek op de kwaliteit van het straatwerk. „Hiermee dringt zich de vraag op of miljoenen euro’s gemeenschapsgeld misschien gewoonweg over de balk zijn gegooid”, meldt Dorpsbelangen in de reactie.

Zelfkritiek

De gemeente is stukken positiever over het resultaat, maar heeft ook zelfkritiek. Zo wordt achteraf betreurd dat er zo snel is gekozen voor ‘shared space’. Andere en misschien betere oplossingen zijn daardoor niet aan bod geweest. Ook had de communicatie over de uitvoering volgens de gemeente beter gemoeten. Zo was een informatiepunt voor de inwoners achteraf wel gewenst, net als een programmamanager met overzicht. Komende donderdag praat de raadscommissie van de gemeente over de terugblik om te bepalen wat er van geleerd moet worden.

Al eerder werd duidelijk dat de nieuwe inrichting van het Rolder centrum niet goed uit de verf was gekomen, waardoor de gemeente zich al genoodzaakt voelde zebrapaden aan te leggen. Die horen in principe niet thuis in een gebied waar de weg ‘van iedereen’ is. Volgens de gemeente moet het allemaal ook nog wat wennen en is er ook nog wel wat bij te schaven. Zo is een officieel verbod voor doorgaand vrachtverkeer nog in de maak en moet de herinrichting van de kruising bij de Wilhelminastraat nog worden uitgevoerd.

Wat in ieder geval wel is gelukt: de wateroverlast in het dorp is een stuk verminderd door de vervanging van het riool.

Lange discussie

Over de herinrichting van de kom van Rolde is decennia lang gediscussieerd, omdat het dorp veel last had van sluipverkeer van en naar Assen. De aanleg van de N33 heeft daarin nauwelijks verbetering gebracht, waardoor er nu gekozen was voor de ingrijpende maatregel van een 30-kilometerzone met een inrichting die doorgaand verkeer zou moeten ontmoedigen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.