Zweden dragen bij aan luchtlijn Eelde-Kopenhagen

Het Zweedse Örebro helpt mee de verbinding tussen Groningen Airport Eelde (GAE) en Kopenhagen te realiseren door mee te betalen aan de aanloopverliezen.

‘Beter benut’

De nieuwe lijn tussen Eelde en Kopenhagen is een uitbreiding van een bestaande verbinding tussen het Zweedse Örebro en de Deense hoofdstad. Ook die connectie is twee keer per dag. In de tussentijd staat het toestel nu nog werkeloos te wachten op de luchthaven. Vanaf september vliegt het dan heen en weer naar Eelde.

,,Daarmee wordt het toestel dus beter benut en daarom heeft ook Örebro hier belang bij’’, verklaart directeur Marco van de Kreeke van GAE. ,,Zo konden we over de aanloopverliezen een deal sluiten met luchtvaartmaatschappij Nordica, die de lijn exploiteert, en de luchthaven van Örebro.’’ De afspraken gelden tot september 2018. In principe moet de lijn dan rendabel zijn.

Zoektocht

Bij een nieuwe luchtverbinding zoals die naar Kopenhagen rijst telkens de vraag wie voor de bijna onvermijdelijke aanloopverliezen opdraait. Een luchtvaartmaatschappij wil deze forse risico’s niet alleen dragen.

Aan de deal met Nordica en Örebro is een lange zoektocht vooraf gegaan. Eerst waren er plannen om de verbinding met Kopenhagen met de Deense maatschappij DAT te realiseren, maar dit ketste af toen bleek dat GAE 2 miljoen euro zou moeten reserveren om de risico’s op aanloopverliezen af te dekken. Dit werd de toenmalige Drentse gedeputeerde Ard van der Tuuk (PvdA) te gortig. Drenthe is samen met Groningen en de gemeenten Assen, Groningen en Tynaarlo aandeelhouder van GAE.

Tevreden

Van der Tuuks opvolger Cees Bijl (PvdA) toont zich nu tevreden over de totstandkoming van de verbinding met Kopenhagen. Het plan komt ook op een cruciaal moment. De aandeelhouders laten een onderzoek uitvoeren naar drie scenario’s voor de luchthaven, variërend van sluiting tot doorgaan op de huidige voet. ,,Bij het scenario ‘doorgaan’ was een verbinding met een internationale luchthaven tot nu toe een aanname, dat is nu een feit geworden’’, stelt Bijl.

De gedeputeerde kan niet zeggen hoeveel geld er is uitgetrokken om de huidige risico’s te dekken. ,,Dat is concurrentiegevoelige informatie. Maar er zijn goede afspraken over die voorziening gemaakt en er is geld voor gereserveerd. Dit is een normale zaak’’, stelt hij.

Weekendje Groningen

Van de Kreeke is opgetogen over de contacten met de Zweden. Terwijl hij in Nederland tot vervelens toe hoort dat Schiphol te dicht bij Groningen ligt en het Noorden te dun bevolkt is om zijn luchthaven ooit rendabel te maken, vallen die geluiden in Örebro volgens hem zelden te beluisteren.

,,Terwijl Örebro net zo ver ligt van de luchthaven bij Stockholm en je buiten die stad alleen maar bomen ziet.’’ Örebro is met circa 130.000 inwoners kleiner dan Groningen.

Van de Kreeke ziet al voor zich dat veel Zweden de nieuwe verbinding aangrijpen voor een weekendje Groningen. Rasmus Lindgren en andere Zweedse voetballers bij FC Groningen hebben de Martinistad volgens hem een klinkende naam bezorgd in Örebro. ,,Ze weten daar al hoe leuk Groningen is.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.