Assen moet af van het schreeuwerige en rommelige karakter van de winkelstraten. Rust en eenheid moet een bezoekje aan de binnenstad aantrekkelijker maken.

Dat zijn de eerste vergezichten die het gemeentebestuur en OKRA Landschapsarchitecten donderdagavond aan de gemeenteraad lieten zien.

Groen

OKRA is met een schetsontwerp bezig voor herinrichting van de binnenstad, die past in de onlangs opgestelde binnenstadsvisie. Daarbij moet vooral rust en groen het winkelhart van Assen aantrekkelijker maken. Voor schreeuwerige reclame is straks geen ruimte meer, is het voorlopige idee.

„Neem de Oudestraat. Daar is sprake van een bonte verzameling aan objecten en reclame”, zei landschapsontwerper Melle van Dijk. „Wij willen onderzoeken hoe dat rustiger kan. Aantrekkelijkheid van de gehele binnenstad heeft ook voordelen voor de individuele ondernemer, ook als hij of zij op individueel niveau minder mogelijkheden krijgt om reclame-uitingen te doen.”

In het kernwinkelgebied van Assen zien bezoekers straks minder schreeuwende kleurstellingen, minder grote uitstallingen en groene gevels. Zogenoemde toolboxes moeten inspiratie en handvatten bieden aan ondernemers en bewoners om ook een steentje bij te dragen aan de verfraaiing van hun panden.

Over enkele maanden een eerste ontwerp

„Er zijn goede voorbeelden in Nederland waar deze aanpak werkt”, zei Van Dijk, die onder andere Zutphen noemde. „We willen op een later tijdstip met ondernemers over de plannen in detail treden.”

Inmiddels is de eerste participatieronde afgerond, waarbij vooral naar ideeën is gevraagd. Daaruit blijkt dat bewoners en ondernemers vooral meer ruimte voor groen en zitgelegenheden willen, en meer mogelijkheden om fietsen te kunnen parkeren aan de randen van het winkelgebied. Ook een betere mix van winkels en terrassen kwam meerdere keren aan de orde. Over enkele maanden komt OKRA, na nieuwe participatierondes, met een daadwerkelijk voorontwerp.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Assen