Fietspad over ecoduct Stiggeltie bij Zuidwolde is definitief van de baan

Op ecoduct het Stiggeltie over de N48 is geen plek voor een fietspad. Inzet: Bij de bouw van ecoduct Suthwalda aan de noordkant van Zuidwolde is direct een fietspad aangelegd. Foto: DvhN

Er komt definitief geen fietspad ver ecoduct ’t Stiggeltie tussen Zuidwolde en Linde. Dat heeft wethouder Hilda Mulder van de gemeente De Wolden dinsdagmiddag in een digitaal persoverleg meegedeeld.

Tot grote verrassing van de gemeente blijkt de provincie een erfpachtovereenkomst gesloten te hebben met Drents Landschap. „Dat bracht ons in een lastige situatie en een onbegaanbare weg naar een fietspad”, verzuchtte Mulder.

Ze geeft aan dat de gemeente zich best wel overvallen voelt door de erfpachtovereenkomst, vooral ook omdat de partijen al vele jaren met elkaar aan het overleggen zijn over een veilige fietsverbinding tussen Zuidwolde en Linde.

Om op korte termijn toch maatregelen te kunnen treffen, krijgt de gemeenteraad een nieuw voorstel te bespreken. „Het wegdek van de Linderweg vanaf de Ommerweg tot het dorp Linde wordt voorzien van rode fietsstroken en we willen twee drempels leggen om de snelheid uit het verkeer te halen. Een op de plek waar je van de Ommerweg het viaduct oprijdt en een aan de andere kant richting Linde.''

,,We koersen voor de verdere toekomst nog wel af op de optie van een fietsbrug of een verbreed viaduct, maar gezien de financiële situatie van de gemeente De Wolden, kan dat nu nog niet. Een vrijliggende fietsbrug kost zeker een miljoen euro”, aldus de wethouder.

Gevaarlijkst

De fietsverbinding van Zuidwolde naar Linde over de N48 is het laatste deel van de schoolroute tussen Zuidwolde naar Dedemsvaart en terug. De Linderweg werd jaren geleden door Dagblad van het Noorden uitgeroepen tot gevaarlijkste weg van Drenthe.

Er gaan inmiddels zo’n 170 kinderen op de fiets vanuit Zuidwolde en omliggende dorpen naar school in Dedemsvaart. Vanaf Linde tot de Paardelanden is het fietspad op Wolder rondgebied al lang in gebruik, de gemeente Hardenberg verzorgde vervolgens de aansluiting van Paardelanden naar Dedemsvaart.

Tweedehands

De oversteek van de N48 is inmiddels een dik dossier waar jaren geleden zelfs de aankoop van een tweedehandsbrug, aangedragen door gedeputeerde Henk Brink, in beeld was. Het leek er daarna lang op dat er een fietspad over Stiggeltie aangelegd zou kunnen worden.

De Natuurvereniging Zuidwolde toonde zich altijd een fel tegenstander van zo’n pad, vooral vanwege de ecologische kwaliteit van de omgeving en alle dieren die gebruik maken van het ecoduct. De gemeente schakelde het bureau EcoGroen in voor een natuurtoets, om de gevolgen voor de natuurwaarden te onderzoeken.

 De bevindingen werden gedeeld met de gemeenteraad, de provincie, Rijkswaterstaat en Drents Landschap. „Het duurt nog wel 15 jaar voordat de robuuste verbindingszone aangelegd is, die loopt van de Sallandse Heuvelrug tot het Dwingelderveld. Daarom leek het ons een goede optie om een tijdelijk fietspad te realiseren voor die periode, zonder beton en zonder lantaarnpalen. Maar helaas”, aldus een teleurgestelde Hilda Mulder.

Natuurgebiedjes

De erfpachtovereenkomst tussen provincie en Drents Landschap maakt onderdeel uit van een groter geheel van natuurgebiedjes. „We zouden een onteigeningsprocedure kunnen starten, maar dat gaat wel heel ver. Dat doe je ook niet tussen overheden onderling, je hebt elkaar altijd nog nodig. Onze conclusie is dat een fietspad over Stiggeltie niet haalbaar is. We beginnen met een schone lei, met mogelijk een nieuw krediet en gaan weer in gesprek met Rijkswaterstaat.”

menu