In Hoogeveen aangetroffen Engelse vliegtuigbom veiliggesteld, maar nog niet verwijderd

De bom zoals deze werd aangetroffen nabij het spoor in Hoogeveen. Foto: André Weima Fotografie

Het explosief waarop donderdagmiddag tijdens graafwerkzaamheden op een bouwterrein aan de Toldijk in Hoogeveen werd gestuit, blijkt een Engelse vliegtuigbom van 250 lbs te zijn. De bom kon niet onschadelijk worden gemaakt, maar is wel veiliggesteld.

,,We hebben hem gestabiliseerd en afgedekt”, legt Richard, explosievenopruimer bij de Explosieven Opruimingsdienst (EOD), uit. Wegens te groot gevaar kon de vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog niet worden vervoerd en ligt daarom nog ter plaatse.

Vandaag wordt bekeken welke vervolgstappen moeten worden genomen. Een van de opties is om het explosief ter plekke te demonteren onder een beschermende constructie, waarna hij veilig vervoerd kan worden naar een vernietigingslocatie. De optie van ter plaatse vernietigen hangt volgens Richard mede af of er meer bommen in het gebied kunnen liggen. ,,Stel dat wij de bom nu gaan vernietigen, terwijl op geringe afstand bijvoorbeeld nog een explosief ligt, die daardoor ook tot ontploffing kan komen.”

Het is opvallend dat op het explosief werd gestuit omdat voorafgaand aan de start van de werkzaamheden door een burgerbedrijf uitgebreid onderzoek is gedaan naar de aanwezigheid van eventuele explosieven in het gebied. De conclusie was dat die niet aanwezig zouden zijn.

Zo’n 40 kilo springstof

De nu aangetroffen Engelse vliegtuigbom meet 70 centimeter, heeft een gewicht van 105 kilo en bevat zo’n 40 kilo springstof. Volgens de explosievenopruimer is het een relatief kleine, maar explosieve bom.

Medewerkers van Strukton stuitten donderdagmiddag tijdens graafwerkzaamheden met een kraan op het staartstuk ervan. ,,Had de bom horizontaal gelegen en was daarbij de ontsteker aangetikt, dan had hij tot ontploffing kunnen komen”, weet Richard.

Het terrein werd geëvacueerd en een explosievenverkenner van de politie deed onderzoek om vast te stellen wat voor explosief het is. De EOD van het Ministerie van Defensie kwam vervolgens ter plekke.

Vlakbij het bouwterrein loopt een treinspoor. Treinen die langs het terrein reden, kregen het signaal om daar tijdelijk vaart te minderen. Dit om trillingen te voorkomen. Vanaf het moment dat de bom was veiliggesteld, konden de treinen weer als vanouds rijden.

menu