Commissaris van de koning Jetta Klijnsma (rechts) verrast Roeli Mossel (links) in het Jannes van der Sleedenhuis locatie Wolfsbos.

NNCZ-bestuurder Roeli Mossel in de spotlight op de Dag van de Ondernemer: ‘Dit ‘Ei van Columbus’ verdient drie vette pluimen!’

Commissaris van de koning Jetta Klijnsma (rechts) verrast Roeli Mossel (links) in het Jannes van der Sleedenhuis locatie Wolfsbos. Foto: Andre Weima Fotografie

Het Jannes van der Sleedenhuis locatie Wolfsbos in Hoogeveen, onderdeel van NNCZ, was vrijdagochtend het toneel voor een feestelijke gebeurtenis. De bewoners konden vanaf de balustrades toezien en horen hoe NNCZ-directeur Roeli Mossel op de Dag van de Ondernemer door Jetta Klijnsma, commissaris van de koning in Drenthe, en Ton Schroor, directeur van VNO-NCW MKB Noord, in het zonnetje werd gezet.

Dit vanwege haar idee om horecapersoneel in te zetten in de ouderenzorg om zo de taken voor het personeel te verlichten en thuiszittend personeel van bijvoorbeeld De Schildhoeve, Van ’t Hooge, Van der Valk Zuidbroek en Beijk Catering een waardevolle invulling van hun tijd te geven.

‘Als je wakker ligt, krijg je soms de beste ideeën’

Roeli Mossel heeft als bestuurder/directeur meerdere verzorgingshuizen onder haar verantwoording. „Gelukkig hebben we de besmettingen redelijk kunnen beheersen. Er zijn wel een paar heel vervelende gevallen van besmetting geweest, met helaas dodelijke afloop, maar een echte uitbraak hebben we weten te voorkomen. Hoe lang moeten we dit volhouden? Bij de eerste uitbraak hadden we nog de zomervakantie in het vooruitzicht, wat verlichting voor het zorgpersoneel betekende. Nu we de tweede golf hebben is dat vooruitzicht er niet. Integendeel. In de komende donkere maanden is het helemaal zwaar. Ook het niet weten hoelang het gaat duren geeft stress. Natuurlijk maak je je dan zorgen en lig je daar soms wakker van. Maar dan krijg je soms ook de beste ideeën. Zo ook met dit plan”, zegt Roeli lachend. „De volgende ochtend heb ik alle taken die het personeel vervult eens op een rijtje gezet en ik zag daar heel veel overeenkomsten met horecapersoneel, waarbij gastvrijheid en gastheerschap voorop staan. Dat personeel zit al een tijd thuis en zou voor ons veel kunnen betekenen. Toen ik het met mijn team besprak, was iedereen eigenlijk heel positief: dat moest te doen zijn.”

‘Binnen een dag 100 reacties’

Roeli ging te rade bij Ondernemend Hoogeveen en de gemeente over de vraag hoe dit het best aan te pakken. Ze kreeg de tip om social media in te zetten. Ze deed een oproep met een onverwacht positief gevolg. „Binnen een dag hadden we al 100 reacties. Van thuiszittend horecapersoneel tot bedrijven die hier wel aan mee wilden werken. Vervolgens zijn we met De Schildhoeve en Van ’t Hooge om de tafel gaan zitten, hebben de cao’s eens naast elkaar gelegd en kwamen tot de conclusie dat deze bijna gelijk zijn. Zo hebben we 44 werknemers in kunnen zetten, nog steeds onder contract bij hun horecabaas, maar door ons gefinancierd.” Ook voor individuele krachten kon een passend contract worden opgesteld. „Deze mensen waren vaak al in de eerste golf ontslagen en zaten thuis met een uitkering. Deze kans om toch zinvol bezig te zijn en feeling te houden met werken grepen ze graag aan. We hebben iedereen een korte scholing gegeven en nu zijn ze zelfstandig aan het werk.”

Taart als waardering

Ton Schroor feliciteert Roeli Mossel en haar team voor het ontwikkelen van dit idee: „Op de Dag van de Ondernemer heeft zij als geen ander dit ‘zonnetje’ verdiend. De taart die ik meegebracht heb, is helaas niet groot genoeg voor alle bewoners, maar hiermee wil ik onze waardering voor jullie inzet uitspreken.”

‘Ei van Columbus’

Jetta Klijnsma en Roeli Mossel zijn geen onbekenden voor elkaar. „We zitten samen in het overleg ‘de Provinciale Zorgtafel’, dus ik weet hoe creatief ze kan zijn met heel praktische oplossingen en frisse ideeën”, vertelt de commissaris van de koning. Zij spreekt haar dank uit aan alle mensen die in Drenthe in de zorg voor hun niet aflatende inzet. „Roeli en haar team wil ik daarnaast nog eens extra bedanken voor het bedenken en uitwerken van het idee van deze samenwerking tussen horeca en zorg. Dit ‘Ei van Columbus’ verdient drie vette pluimen!”

Over of dit plan ook in de toekomst van nut zou kunnen zijn, zegt Klijnsma na het officiële gedeelte: „Wat ik zo mooi vind, is dat het een idee van de werkvloer is. Dat zo’n idee dan ook nog eens landelijk navolging krijgt is helemaal top. Door de samenwerking via de Zorgtafel en MKB Noord is het ook in Den Haag aangekomen. We zitten allemaal vast in een bepaald systeem met als het ware ‘schotten’ tussen de verschillende beroepsgroepen. Door dit initiatief kunnen we laten zien dat het anders kan en dat alle partijen daar beter van kunnen worden.” Roeli Mossel ziet een vervolg in de tijd na corona ook wel „maar dan meer als een maatschappelijke inzet die niet per definitie betaald hoeft te worden. Hier in het noorden zijn we, zeker in de dorpen, gewend buren te helpen. De mensen die hier wonen zijn ook de buren van de bewoners in de wijk. Dat we dát gaan zien en daarop inzetten, dat zou het allermooiste zijn.”

Horecapersoneel vervult geen zorgtaken

Mieke van Eldik, gebiedsleidinggevende van NNCZ Wolfsbos, en Erna Tigelaar, locatiemanager Wolfsbos, zijn er trots op dat zij onderdeel zijn van dit sociale plan. Mieke: „Toen Roeli met dit idee kwam, werd er door het team gelijk positief op gereageerd. Het is niet zo dat het horecapersoneel zorgtaken voor onze cliënten vervult. Zij zorgen voor ondersteunende zaken als de ontvangst van bezoekers, toezien op het registreren en desinfecteren, maar ook verwennen zij het zorgend personeel door bijvoorbeeld koffie rond te brengen of eens iets lekkers uit te delen.” Erna: „Het is afhankelijk van de locatie wat de inzet inhoudt. Op locatie Wolfsbos hebben we te maken met een groep zeer kwetsbare ouderen. De hulp hier bestaat voornamelijk in het ontvangen van bezoekers bij de ingang. Ze komen niet op de verdiepingen in contact met de 63 cliënten die in woongroepen van zo’n 9 personen verblijven. Wel zijn ze een fijn aanspreekpunt voor bewoners die in de hal komen op weg naar de gemeenschappelijke ruimtes en het winkeltje.”

Kaartjes voor bewoners

Annelotte en Corina, beiden in dienst bij Van ’t Hooge, zijn de ‘hulptroepen’ van vandaag. Corina werkte voor de lockdownbeperkingen in de bedrijfskantine van TVM. „Het is fijn weer aan het werk te zijn. Het contact met de bewoners is leuk en je krijgt zoveel waardering, dat doet je goed. Het is soms wel lastig, want we zitten in de hal en mogen niet zo veel doen vanwege de kwetsbaarheid van de bewoners. Dat ben ik niet gewend. Horeca is aanpakken. Ik ben in de stille uurtjes van een avonddienst begonnen met het maken van kaarten. Die krijgen de bewoners met een kort berichtje er op. Dat waarderen ze zeker, want zo veel post komt er niet voor ze. Ik ben wel anders naar een zorginstelling gaan kijken, want normaal zou ik hier nooit zomaar binnen zijn gekomen.” Ook voor Annelotte geeft het werk veel voldoening. „Ik heb vriendinnen die in de zorg werken, maar zag dat niet als iets voor mij. Nu ik hier ben, kijk ik er heel anders tegenaan. Ja, ik vind het zeker een ervaring waar ik wat aan heb.”

menu