De Gasgracht in Meppel loopt dood - het houdt op bij beelden van Charles Henri. De gracht verlengen naar het Prinsenplein kost 9,4 miljoen euro.

Bloemen Petersen: 'Alleen met Sinterklaas en Grachtenfestival ligt er een boot in de Gasgracht'

De Gasgracht in Meppel loopt dood - het houdt op bij beelden van Charles Henri. De gracht verlengen naar het Prinsenplein kost 9,4 miljoen euro. Foto: Wim Goedhart

„Een speeltuintje, fleurige bloemen en wat bankjes waar mensen even kunnen zitten.” Volgens Herma Petersen van Bloemen Petersen is het opengraven van de Prinsengracht helemaal niet nodig om Prinsenplein leuker te maken.

Haar zaak ligt tussen de Gasgracht en het Prinsenplein. Als de Prinsengracht wordt opengegraven, komt ze aan de gracht te liggen. „Leuk voor het straatbeeld misschien, maar het is niet praktisch. Wij zien er de meerwaarde niet van in.”

„Het is een heel project. Wij worden er dupe van, want wij zitten heel lang met de werkzaamheden opgescheept. Wie weet hoe lang alles dan wordt afgesloten.”

Gracht loopt dood

In 2008 werd de Gasgracht opengegraven. Uit onderzoek dat de gemeente Meppel heeft laten uitvoeren komt naar voren dat het opengraven van de Prinsengracht - het verlengen van de Gasgracht - zo’n 9,4 miljoen euro gaat kosten. Het zal daarnaast niet heel veel opleveren voor Meppel. En voor bootjes wordt de gracht ook niet heel aantrekkelijk, denken de onderzoekers. De gracht loopt, net als de Gasgracht nu, namelijk dood.

Petersen ziet dan ook dat de Gasgracht niet in trek is bij schippers. „Ze kunnen niet keren. Het is er ondiep en smal. Alleen met Sinterklaas en het Grachtenfestival ligt er een boot.”

menu