Voor veel chauffeurs uit het Noorden begon de dag vandaag niet met een bak koffie in de cabine of de bestelbus. Honderd medewerkers uit de transportwereld verzamelden zich maandagochtend namelijk in Rogat voor een landelijke staking.

FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen riepen alle medewerkers die vallen onder de cao beroepsgoederenvervoer eerder op om het werk vandaag voor 24 uur neer te leggen. De vakbonden willen zo de druk op de werkgevers verhogen om op de eisen voor een nieuwe cao in te gaan. Willem Dijkhuizen, bestuurder van FNV Transport & Logistiek, vertelt: „Mensen in de sector verdienen een beter loon, betere arbeidsomstandigheden en de mogelijkheid om eerder te stoppen met zwaar werk. Tot nu toe laten de werkgevers de medewerkers in de kou staan.”

loading


Rogat was vanmorgen één van de vier locaties waar de stakers bijeen kwamen om hun ongenoegen te uiten. „Hier mogen we honderd leden ontvangen, maar er waren meer aanmeldingen. Een deel staakt dus door vandaag thuis te blijven. Woensdag weten we hoeveel leden mee hebben gedaan aan de landelijke staking, dan verwachten we dat alle stakingsformulieren binnen zijn bij ons”, vertelt Eddy Veltink maandagochtend namens FNV.

Livestream vanuit Rogat

In Nieuwegein werd de centrale bijeenkomst die in Rogat, op de parkeerplaats van wegrestaurant De Raket, via een livestream te volgen was. „Door corona kunnen we niet één grote landelijke manifestatie houden, maar op deze manier kunnen de medewerkers toch laten zien dat het ze menens is”, aldus Tjitze van Rijssel, onderhandelaar CNV Vakmensen. Naast Nieuwegein en Rogat waren er bijeenkomsten in Weert (Limburg) en Zevenbergschen Hoek (Noord-Brabant).

De staking in Rogat verliep soepel. De politie hield een oogje in het zeil, maar ingrijpen bleek niet nodig. De coronaregels werden in de gaten gehouden en na een kop koffie kon iedereen vanuit zijn of haar eigen auto de toespraak volgen van onderhandelaar Tjitze van Rijssel.

loading

De vorige cao Beroepsgoederenvervoer liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari 2021. FNV en CNV willen dat de nieuwe cao voor een jaar geldig is, van 1 januari tot en met 31 december 2021, en een loonsverhoging van 3,5 procent per 1 januari 2021. De laagste loonschalen moeten bovendien binnen drie jaar stapsgewijs worden verhoogd naar minimaal 14 euro bruto per uur, nu is dat amper 11 euro. De vakbonden willen verder onder meer een regeling in de cao voor het eerder stoppen met werken. Ook heeft wat FNV en CNV betreft vanaf 1 juli 2021 elk voertuig een standkachel en -airco en worden afspraken over het werken met rolcontainers zo snel mogelijk doorgevoerd. Onder de cao Beroepsgoederenvervoer vallen ruim 150.000 mensen. Dat zijn niet alleen vrachtwagenchauffeurs, maar ook pakketbezorgers en medewerkers in de distributiecentra. Van die 150.000 mensen is ongeveer 25 procent lid van een vakbond.

Binnen een week over tot actie

„Binnen een week willen we dat werkgevers over zijn gegaan tot actie. Want we horen vaak genoeg dat we kunnen langskomen voor koffie en een gesprek, maar nu is het tijd voor actie vanaf hun kant”, aldus woordvoerder Veltink. „Als de cao niet verbetert, roepen we onze leden op om geen 24 uur maar 72 uur te gaan staken.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Meppel