Als de plannen doorgaan, komen de woningen op deze plek te staan.

Het Vledder nadert laatste invulling: Tien woningen en zestien appartementen bij gracht

Als de plannen doorgaan, komen de woningen op deze plek te staan. Foto: NDC Mediagroep / Susanne Koetsier - Jansen

De ontwikkeling van tien woningen en zestien appartementen op het Vledder aan de kant van de gracht is in volle gang. In het najaar komen de plattegronden van de woningen en de appartementen en definitieve impressies beschikbaar. Ze gaan nog dit jaar in de verkoop.

De laatste aansluitende fase van de finale-invulling van het Vledder is de bouw van zestien appartementen tussen de Gasfabriek en de Jumbo met parkeerplaatsen aan de straatkant. Na realisering is het contrast met de huidige situatie bijna niet meer voor te stellen. Al jaren wordt dit gedeelte van Het Vledder aan de zuidkant van de Gasfabriek van architect Arnoud Olie gebruikt voor de opslag van materialen. De voltooiing van het ‘Vledder nieuwe stijl’ heeft veel voeten in de aarde gehad, maar nu komt er schot in.

Volgens makelaar Chiel Tamsma van Boelens en Jorritsma is de belangstelling voor de laatste 42 wooneenheden op het Vledder heel groot. Alberdine Kin-Heuvelman van Van Dorsten Makelaars wijst erop dat in het ontwerp voor de appartementenblokken nog laatste wijzigingen kunnen worden aangebracht.

Uitzicht

Volgens Arnoud Olie van B+O Architectuur en Stedenbouw vinden inwoners op het Vledder ‘het beste van twee werelden’. „Een aangename combinatie tussen stads wonen met alle voorzieningen, winkels en uitgaansgelegenheden om de hoek en de rust, ruimte en het comfort van een nieuwbouwwijk.”

De beide appartementengebouwen hebben qua architectuur grote overeenkomsten. De plattegrond voor de tien woningen nabij de gracht is gereed. Vanuit de beide twee-onder-een-kapwoningen is er een mooi uitzicht over het water en de Prinsengracht. De vier hoekwoningen en vier tussenwoningen kijken uit op de nieuwbouw van het Vledder. Alle woningen hebben drie slaapkamers, een berging in de tuin en een privéparkeerplaats.

De zestien appartementen hebben een woonoppervlakte vanaf 90 vierkante meter. In de autoluwe buurt kunnen de bewoners parkeren op een eigen terrein bij het appartementencomplex. Vanuit meer dan de helft van de appartementen kijkt men uit over het water en op het bruggetje dat de Prinsengracht verbindt met de Keizersgracht.

Verdedigen

Tot twee keer toe moest Arnoud Olie het ontwerp voor zestien appartementen tussen de Gasfabriek en de Jumbo begin dit jaar verdedigen bij de Welstandscommissie. Eerst tijdens een zitting in Coevorden, later in het gemeentehuis van Steenwijk. Valt over smaak niet te twisten, over de gedetailleerde afwerking van een architectonisch ontwerp des te meer. Het streven van Olie is een maximaal resultaat te behalen. Dit wordt beoordeeld aan de hand van het door de gemeenteraad vastgestelde beeldkwaliteitsplan voor dit deel van de binnenstad.

Vanuit de Welstandscommissie kwam de dringende vraag hoe de buitengevel aan de kant van de Jumbo aantrekkelijker kon worden gemaakt. De ingetekende hekjes van de balkons of loggia’s (een ruimte die aan een of meerdere zijden open is met zuilen die het plafond dragen, red.) op de begane grond konden desnoods uit het plan worden gehaald, zo werd geopperd. Dit schoot de toenmalige wethouder Roelof Pieter Koning in het verkeerde keelgat. Het gemeentebestuur heeft bepaald dat in het uitgaansgebied in het centrum geen plekjes mogen worden gecreëerd om weg te kruipen. Dit valt onder de openbare orde. Het Vledder behoort ook tot het uitgaansgebied.

Energieneutraal

De appartementen worden energieneutraal dankzij warmtepompen en zonnepanelen. De bergingen krijgen een groen dak. Volgens Arnoud Olie „vormden de historische betekenis van de Gasfabriek, de supermarkt, de Marktstraat en de directe omgeving de inspiratie voor het ontwerp.” De stijl is naar zijn mening ‘een moderne interpretatie van de industriële architectuur van de Gasfabriek.’

In het nieuwe plan voor de afrondende fase is de kwaliteit opgetrokken. Dit vertaalt zich in de hoogte van de verkoopprijzen.

Subsidie

Gedeputeerde Staten stelde 500.000 euro subsidie beschikbaar voor de finale ontwikkeling van het Vledder. De subsidie was bedoeld om de gestagneerde bouw weer op gang te brengen en verpaupering tegen te gaan. „Er waren al langere tijd plannen, die door verschillende omstandigheden niet waren gerealiseerd,” verklaarde gedeputeerde Stelpstra destijds.

Na een lange stagnatie lag er eindelijk een aangepast plan voor Het Vledder. Het vernieuwde plan biedt ruimte aan 42 woningen en appartementen. De Lidl verhuisde van het Prinsenplein naar het Vledder. Daar heeft het een eigen terrein van 350 vierkante meter met negentig parkeerplekken. Eerst vond de Jumbo, die al op Het Vledder is gevestigd, dit onverteerbaar en dreigde met een gang naar de Raad van State. Er werden extra parkeerplaatsen gecreëerd, waardoor de Jumbo de weg naar de Raad van State stopzette.

menu