Topmerk Schoenen opende vrijdag een vestiging in Meppel.

Hoe het parkeerbeleid in Meppel ervoor zorgt dat een groot pand snel is verhuurd

Topmerk Schoenen opende vrijdag een vestiging in Meppel. Foto: Daan Prest

Ongeveer twee weken heeft het voormalige C&A-pand in de Hoofdstraat van Meppel leeggestaan. De C&A was er eigenlijk nog maar nauwelijks uit, of het bordje ‘verhuurd’ hing al op de ramen. Sinds vrijdag is Topmerk Schoenen erin gevestigd.

„Eigenlijk was het plan om in het weekend of in de loop van de week open te gaan”, vertelt algemeen directeur Edward Doornbos. „Maar we konden alles snel klaarmaken en dus vrijdag de deuren al openen. Maar het is nog niet af. Beeldmateriaal ontbreekt bijvoorbeeld nog.”

Topmerk Schoenen is een landelijke schoenenketen. Het heeft tien winkels door heel Nederland. Het had al een vestiging in Assen, Batavia Stad, Den Bosch, Ede, Eindhoven, Groningen, Leeuwarden, Roosendaal, Venlo en Zwolle. Allemaal steden met meer inwoners dan Meppel, dat een kleine 30.000 inwoners kent. „Meppel ligt mooi centraal en heeft een groot verzorgingsgebied. Je ziet de laatste jaren dat deze kleinere steden sterker worden”, verklaart Doornbos de keuze om in Meppel een vestiging van Topmerk Schoenen te openen.

Maar er zit nog een andere reden achter. En dat is het parkeerbeleid in Meppel. De komst van de parkeergarage aan de Kromme Elleboog, waar meer dan 200 auto’s in kunnen, werpt al snel zijn vruchten af. Die garage, die in oktober wordt opgeleverd, is aanleiding dat schoenenwinkel Ziengs in Meppel blijft en gaat uitbreiden. Het is de bedoeling dat Ziengs volgend jaar verhuist naar het voormalige C&A-pand. Of Topmerk Schoenen na een jaartje verdwijnt uit Meppel is nog niet zeker, een optie is dat het wellicht gaat ruilen met Ziengs. „We gaan de komende maanden kijken hoe het gaat”, zegt Edward Doornbos. Topmerk Schoenen is onderdeel van Ziengs.

Vestigingsklimaat

„Dat is mooi”, zegt Tjitske Visser, voorzitter van de Meppeler Handelsvereniging (MHV). „Waar het hier om gaat is dat er genoeg parkeerplaatsen zijn voor de stad. Dat is goed geregeld. Het is positief dat er nieuwe plekken worden gerealiseerd.” Wethouder Robin van Ulzen: „Dat is altijd mooi. Goed om te horen dat Meppel een goed vestigingsklimaat heeft.”

„Er zit altijd een gedachte achter een parkeerbeleid”, zegt Van Ulzen. „Het moet publiek naar de stad halen. Bezoekers van buitenaf worden gemakkelijk de stad ingeleid. Meppel verwelkomt de auto, maar er zitten wel grenzen aan. Auto’s mogen niet in de Hoofdstraat komen en binnenkort ook niet meer op het Prinsenplein, gelukkig.”

Vanuit de inwoners zelf en bezoekers uit de regio wordt er juist veel geklaagd over het parkeerbeleid. Parkeren zou te duur zijn. Edward Doornbos ziet dat anders. „Als ik kijk naar andere Drentse steden, heeft Meppel een heel goed parkeerbeleid. Ik kan hier altijd mijn auto kwijt. Ik kom vaak in Assen, daar is dat echt anders.” En over het geklaag van de hoge parkeerkosten zegt hij: „Tegen die mensen wil ik zeggen: kijk eens in andere Drentse steden.”

Betekent realisatie parkeergarage een verhoging van 15 cent?

Tjitske Visser hoort die geluiden ook. „Ik begrijp ze ook. Ook omdat als je om je heen kijkt je in sommige plaatsen zelfs gratis kan parkeren.” De MHV is in gesprek met de gemeente en Bureau Binnenstad om te kijken of de tarieven naar beneden kunnen. Maar dat zit er deze politieke periode (tot en met 2022) zeker niet in. Sterker nog, ze zullen op korte termijn juist eerder omhoog gaan. Zodra de eerste auto’s echter gebruik hebben gemaakt van de parkeergarage gaat de gemeenteraad in debat over de parkeertarieven. Dat is nu eenmaal een afspraak die op papier staat.

In het parkeerbeleid van 2017 valt te lezen dat na de realisatie van de garage de parkeertarieven met 15 cent verhoogd worden. In de jaren daarna komt er elke twee jaar nog 10 cent bij. Visser: „We moeten ons richten op de volgende politieke periode - de volgende verkiezingen. Kijken wat er dan mogelijk is.”

„Het is nog niet definitief”, reageert wethouder Robin van Ulzen. „Het parkeerbeleid voor 2021 moet nog worden vastgesteld. Deze verhoging is voorgesteld in een tijd toen het centrum veel minder onder druk stond en er nog geen coronacrisis was. Volgend jaar moeten we die afweging maken.”

Het voorstel lijkt tegenstrijdig met wat er in het coalitieakkoord is opgenomen. Daarin staat dat de parkeertarieven concurrerend moeten zijn met de omgeving. Van Ulzen zegt dat daarbij onder andere naar Zwolle en Hoogeveen worden gekeken.

Verruiming van parkeertijden

Als er bij Tjitske Visser al klachten van ondernemers binnenkomen over parkeren, gaat het toch vooral over de kosten. „Een belangrijker punt is de parkeerduur. Op sommige plaatsen mag je maximaal twee uur parkeren. Dat is niet fijn voor de bezoekers, die ergens op het terras wat willen drinken of gaan winkelen. Het is vervelend als je dan terug moet naar de automaat om bij te betalen. Wij Meppelers weten wel waar we kunnen parkeren voor langere tijd, maar voor bezoekers is dat lastiger. Dit is wel een probleem. We hopen dat deze tijden verruimd kunnen worden.”

Waar wel over nagedacht wordt is om de parkeertarieven flexibeler te maken. Dat heeft te maken met corona en is ook alleen iets om drukte in bepaalde periodes te doen vermijden. „Als gemeente wil je niet te veel mensen tegelijk in de binnenstad hebben. Je kan er dus aan denken om op maandag, dinsdag en woensdag het parkeren goedkoper te maken.” Robin van Ulzen is op de hoogte van het idee van MHV, maar stelt dat dit nog niet aan de orde is.

menu