Een paar buitjes trekken zondag over Meppel, maar de zon en blauwe lucht hebben de overhand. „Zaterdag was het frisser en was het meer een komen en gaan van gasten”, vertelt Hillard Worst, eigenaar van Grand Café De Wheem. „Nu is het mooier weer en zie je dat mensen relaxter zijn. Ze blijven langer hangen.”

De omstandigheden zaterdag waren compleet anders. Echt terrasweer is het zaterdag niet. Regen, regen en nog meer regen. „Vorige week was het echt druk. Nu loopt het gewoon lekker”, zegt Christine van Saltbommel, eigenaar van De Brasserie.

Weer of geen weer, het blijft terrasweer. Sinds anderhalve week mogen de terrassen voor de horeca weer open. „Heel fijn. Blij dat we weer de ruimte hebben”, zegt Van Saltbommel. Er mogen maximaal vijftig gasten op een terras zitten. „Als we gezinnen hebben van vier, kunnen we dat halen, maar over het algemeen kunnen we niet zo veel mensen kwijt.” Bij Herberg ‘t Plein hebben ze die ruimte wel. „Eigenlijk zitten we altijd vol”, zegt eigenaar Jaap de Boer opgewekt.

Gestopt met telefonisch reserveren

Bij de Brasserie zijn ze gestopt met het vooraf reserveren. Het kwam de gastvrijheid volgens Van Saltbommel niet ten goede. „Dan komen er mensen aanlopen die op zoek zijn naar een plek, en dan heb je daar gewoon geen ruimte voor. Dat komt voor ons niet gastvrij over.” De reserveringen liepen binnen, zeker op dagen met mooi weer - zoals vorige week. „We hadden zoveel reserveringen staan, dat je echt onder druk moet werken. Voor ieder half uur of uur heb je reserveringen staan. Dan moet je tegen de gasten zeggen dat ze eigenlijk maar een uur de tijd hebben. Daarom stoppen we ermee.” Vanaf heden is het dus alleen nog maar mogelijk om ter plekke een reservering te maken.

loading

Datzelfde heeft Jaap de Boer ook besloten. „Tijdens regen bleven mensen zitten. Ondertussen kwam de volgende groep alweer aan die gereserveerd had. Dat was onze fout. Dus nu doen we alleen nog maar ter plekke reserveren. Dat soort dingen moet je gewoon ervaren.” Grand Café De Wheem werkt vanaf de opening van de terrassen al met alleen ter plekke reserveren.

Het grootste probleem waar ze bij De Wheem tegenaan lopen is het weer. „Dat is vooralsnog onze grootste vijand.” Waar woensdag Eetcafé de Beurs dicht bleef na een conflict met boa’s, besloot Hillard Worst een dag eerder al zijn terras niet open te gooien. Het terras was niet bestand tegen de storm. Vrijdag gooide hij de boel weer open.

Kopje koffie in de ochtend

De drie horeca-ondernemers zijn zeer positief. „Het gaat bijzonder goed met ‘t Plein. Ik ben heel tevreden”, zegt De Boer. „Ik ben heel blij dat we weer iets mogen doen. Pech van het weer”, zegt Worst. En Van Saltbommel: „Heel fijn dat we weer bezig zijn. Heerlijk.”

Het is wel weer nieuw voor ze. „Zes maanden zijn we dicht geweest”, zegt De Boer. „Zo kunnen we weer geleidelijk opstarten. We werken met jong personeel, die kunnen we zo weer inwerken”, knipoogt hij. Bij De Brasserie werken ze met hetzelfde team als voor de lockdown. „Dat merk je. We zijn zo weer op elkaar ingespeeld. In het begin was het inkomen en maakten we nog wel eens wat foutjes, maar dat doen we allemaal.”

Ze kunnen niet wachten tot er meer versoepelingen aankomen. Jaap de Boer en Christine van Saltbommel willen graag wat eerder open kunnen, en allebei komen ze met het tijdstip van 10.00 uur. „Het is nog wel lastig uit te leggen aan mensen dat ze ‘s ochtends nog geen kopje koffie mogen drinken”, vindt Van Saltbommel. „Nu zijn de koffiedrinkers tegelijk met de groep die wil lunchen”, ervaart De Boer.

Dineren op terras

Worst, Van Saltbommel en De Boer hebben er vertrouwen in dat de versoepelingen eraan komen. De Boer: „Als we ons met zijn allen overal aan houden, en de ziekenhuisopnames verder naar beneden gaan, is het hopelijk nog anderhalve maand even uitzingen.” Worst noemt dit een eerste stap. In de tussentijd gaan ‘t Plein en De Wheem door met de bezorging - De Brasserie doet alleen aan afhaal.

„Alleen het terras open is voor ons nog niet rendabel”, zegt Worst. „Ik denk dat bezorging en afhaal nu 50 procent van onze omzet is.” Hoe leuk Jaap de Boer het ook vindt om langs de huizen te gaan om maaltijden te brengen, het liefst stopt hij er zo snel mogelijk mee. „We zijn horecamensen, we willen klanten verwelkomen!” Die maaltijden serveert hij veel liever op het terras zelf. Dat gebeurt nu ook al wel, maar met mate. „Om vijf uur en half vijf hebben we wel wat eters. Maar het voelt allemaal wat geforceerd.”

Om 18.00 uur moeten de terrassen immers leeg zijn. Zowel bij De Brasserie, ‘t Plein als De Wheem is dat geen probleem. „Een kwartier van tevoren gaan we langs de tafels. Het is nu twee minuten voor zes en de laatste gasten lopen net weg”, constateert Worst.

Begrip voor coronamaatregelen

Eigenlijk zitten de drie Meppeler horeca-ondernemers niet zo in de maag met de coronamaatregelen. Het verloopt allemaal goed. „Het is ook weer even wennen. Als mensen naar het toilet gaan, moet ik ze nog vaak even attenderen op het mondkapje”, zegt Worst. „We controleren scherp dat er niet twee huishoudens aan tafel zitten.” Dat kan soms best wel eens lastig zijn. „We moeten ook vertrouwen op wat de mensen zeggen.”

loading

Dit was precies waarom Eetcafé de Beurs vorige week dicht is gegaan. Daar zaten vier mensen aan een tafel. Eigenaar Eduard Konijnenburg wist zeker dat ze uit één huishouden kwamen, de boa’s vonden van niet en dreigden met vervolgstappen bij een volgende constatering. Daar had Konijnenburg geen zin in en hij ging uit voorzorg dicht.

Bij De Brasserie hebben ze onlangs een lint gespannen om het terras, zodat klanten niet zomaar op het terras gaan zitten. „We moeten eerst een controle vooraf doen”, zegt Van Saltbommel. Dat vraagt wel even wat extra tijd van de werknemers. „We gaan de grens niet opzoeken. We hebben geen zin in een waarschuwing. Niemand vindt de maatregelen leuk. Als we er met zijn allen gewoon aan houden, gaan ze het snelst voorbij. De meeste gasten hebben er wel begrip voor. En als ze dat niet hebben, dan is dat jammer voor ze.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Meppel
Instagram