Meppeler wijkagenten vinden online spreekuur voor herhaling vatbaar: ‘contact opnemen via webcare of socials is laagdrempelig’

Wijkagenten Kevin van der Waard en Judith Bakker

Wijkagenten Judith Bakker en Kevin van der Waard zaten donderdagavond klaar om vragen van inwoners te beantwoorden. Met ruim 100 reacties en duizenden kijkers is het eerste online spreekuur een succes te noemen en volgens het duo ‘zeker voor herhaling vatbaar’.

Wanneer de livestream op de Facebookpagina van Politie Meppel van start gaat, blijft het even stil. “Ik vond het best wel spannend, vooral toen er de eerste paar minuten nog geen vragen werden gesteld”, zegt wijkagent Judith Bakker na afloop. Gelukkig voor haar en collega Kevin van der Waard komt daar al snel verandering in. De berichten druppelen langzaam binnen.

In hoeverre zijn jullie betrokken bij de ‘cokeboerderij’ in Nijeveen? – Zo luidt de eerste vraag. “Dat is meestal, ook in dit geval, een zaak voor de landelijke eenheid”, legt Bakker uit. Zelf is ze wijkagent in Nijeveen (en de Nieuwveense Landen, Broeklanden en de Haveltermade). “Wel wordt er gebruikgemaakt van lokale kennis en blijven er soms ‘restvragen’ over voor de wijkagenten. Daar gaan wij dan mee aan de slag”, vult collega Van der Waard aan. Hij is wijkagent in de gemeente Westerveld, maar komt binnenkort naar de Oosterboer.

Hoe ziet jullie werkdag eruit?

“Onze werkdag is eigenlijk elke dag anders, zelfs de tijden variëren. We proberen 80 procent van de tijd in de wijken aanwezig te zijn. Dat kan gaan om surveillance, gesprekken met bewoners of het bieden van nazorg. Daarnaast hebben we onze vaste afspraken met de wijkteams, GGZ, gemeente en jongerenwerkers”, zegt Bakker. “Vroeger waren de wijkagenten meer zichtbaar, maar er is veel veranderd. Ook wij voelen de roosterdruk en de krapte binnen de organisatie, terwijl de werkzaamheden wel doorgaan. Toch proberen we zoveel mogelijk aandacht te besteden aan zaken in de wijken.”

Wat vinden jullie mooi aan jullie werk?

“Ik vind mijn werk heel divers, dat maakt het leuk. Elke dag is anders en je hebt persoonlijk contact met mensen. Die probeer je dan zo goed mogelijk te helpen en een klein beetje een verschil te maken”, zegt Van der Waard. Collega Bakker sluit zich daarbij aan. “Wat soms wel lastig is, is wanneer iemand een dringende hulpvraag heeft en je ze niet direct kunt helpen. We hebben gelukkig een mooi team, zodat de persoon altijd bij de juiste partij terechtkomt. Maar je voelt je zelf dan nog weleens machteloos.”

Er komen veel vragen binnen over vuurwerkoverlast, hangjongeren en snelheidsovertredingen:
“We gaan niet op persoonlijke zaken in, maar het is goed om te weten wat er speelt.” Specifieke meldingen worden genoteerd en met de indieners wordt waar nodig op een later moment contact opgenomen.

Hoe kunnen mensen in contact komen met de wijkagenten?

“Ik ben zelf een groot fan van webcare en social media. Dat is laagdrempelig en ik merk zelf dat ik veel berichten en reactie krijg via bijvoorbeeld Facebook. Maar langskomen op het bureau mag natuurlijk ook. Je ziet vaak, op het platteland meer dan in de stad, dat mensen wachten met melden. Ze nemen pas contact op als de spanningen al hoog opgelopen zijn. Dat hebben wij dan niet meegekregen. Ik zou graag zien dat mensen eerder contact opnemen, zodat we op de hoogte zijn. Social media maakt dat gelukkig een stuk makkelijker”, aldus Kevin van der Waard.

Het volgende online spreekuur vindt plaats over twee weken, ook van 19.00 tot 20.00 uur via de Facebookpagina van Politie Meppel.


menu