'Nog voldoende voorraad, maar steeds meer leveringsproblemen bij fietsen', volgens Harma Wolbers (midden) van Fietspoint Wolbers in Meppel.

Nijpend tekort aan fietsen: 'Liever de fiets dan het ov'

'Nog voldoende voorraad, maar steeds meer leveringsproblemen bij fietsen', volgens Harma Wolbers (midden) van Fietspoint Wolbers in Meppel. Foto: Daan Prest

Er is een nijpend tekort aan fietsen. E-bikes, mountainbikes, racefietsen; het is niet aan te slepen. Door de coronacrisis is er een grotere vraag naar tweewielers. Enerzijds omdat de fiets een goed alternatief biedt voor het openbaar vervoer, anderzijds ter ontspanning. Fabrikanten kunnen de stijgende vraag naar fietsen niet aan, waardoor verkopers met lege schappen kampen.

„De markt zit vast. De fabrikanten kunnen niet aan onderdelen komen, waardoor levering van fietsen maar mondjesmaat kan”, verklaart Harma Wolbers van Fietspoint Wolbers het wereldwijde probleem. „Wij hebben een flinke voorraad, waardoor we de winkel goed vol kunnen houden. Er zijn modellen die niet meer leverbaar zijn of op zijn vroegst in oktober - de 2021 modellen - weer geleverd worden. Een aantal fabrikanten laat al weten dat pas in januari de eerste leveringen plaatsvinden.” De fietsspecialist ziet vooral een grote stijging in de verkoop van het aantal mountainbikes, toerfietsen en e-bikes. Ook het aantal mensen dat langskomt om zich te oriënteren is gestegen.

Fietsen steeds populairder

Door de uitbraak van corona zijn veel fabrieken – in China - langere tijd gesloten geweest of draaiden met minder personeel. Onder andere fietsonderdelen werden niet of slechts deels geleverd. Fabrikanten kunnen daardoor geen complete fietsen afleveren aan de retailers. Tegelijkertijd werd fietsen, met de versoepeling van de quarantainemaatregelen, steeds populairder. Meer mensen mijden het openbaar vervoer, ze kiezen voor een (fiets)vakantie in eigen land of ze wagen zich aan nieuwe sporten zoals mountainbiken of wielrennen. Een combinatie van deze factoren, zorgt ervoor dat er leveringsproblemen zijn ontstaan.

Bert Bijker van Bert’s Bike Shop in Meppel heeft het razend druk, maar ook hij laat weten flinke leveringsproblemen te ondervinden. „Mensen komen van heinde en ver naar de winkel”, vertelt hij. „En naar alle soorten fietsen - mountainbikes, racefietsen en e-bikes - is veel vraag. En dat zijn echt niet allemaal beginnende fietsers. We moeten er mee omgaan. Het is moeilijk, maar we doen ons best. Er is nog wat voorraad, maar we kampen wel met lege schappen.” Omdat het aanschaffen van een fiets in deze periode lonkt, wil Bijker nog wel een advies geven: „Laat je vooral goed voorlichten als je op zoek bent naar een fiets. Vaak krijgen mensen spijt en blijft de fiets daarna ongebruikt in de schuur staan.”

Nieuw soort vrijetijdsbesteding

Veloto, met twee vestigingen in Meppel, heeft nog voldoende e-bikes en stadsfietsen op voorraad. Eigenaar Edwald van Kampen zag al aankomen dat fietsen in populariteit zou toenemen en heeft extra tweewielers ingekocht. „We hebben ons in de eerste twee weken tijdens de coronacrisis behoorlijk druk gemaakt. Net een nieuwe vestiging geopend, toen ging alles op slot en bleven de klanten massaal thuis. Begrijpelijk natuurlijk.”

Maar van die terughoudendheid is nu niets meer te merken. „Het is heel erg druk. Zowel met reparaties als verkoop. We merken dat mensen die voorheen met het openbaar vervoer gingen, nu bereid zijn om een langere afstand per fiets af te leggen. Dan is er geen mondkapje nodig en wellicht speelt ook de angst voor het coronavirus mee. Maar er komen ook steeds meer recreatieve fietsers bij, die de e-bike ontdekken. Het stempel dat dit een ‘fiets voor oude mensen’ betreft, is er al lang af. Fietsen is een nieuw soort vrijetijdsbesteding en mensen willen steeds meer en langer fietsen. We zien ook met enige regelmaat klanten die een zwaardere accu willen, omdat ze verder willen fietsen.”

Ook bij Veloto ontstaan langzaamaan wat leveringsproblemen. Dat is volgens Edwald van Kampen wel per merk en model verschillend. „Sommige modellen zijn uitverkocht, maar er zijn ook nog genoeg fietsen te bestellen. Het is vooral belangrijk dat mensen meerdere modellen proberen, om zo een goed beeld te krijgen van de e-bike. Mensen moeten ervaren wat fijn fietst, bedenken welke afstand ze willen overbruggen en of ze een fiets willen waarbij ze zelf nog aardig moeten trappen of eentje die zelf meer doet. Niet te snel kopen, laat je informeren en test de fiets goed.”



menu