De Grote Kerk in de binnenstad van Meppel.

Steeds meer winkels in binnenstad Meppel gaan open: 'Vechten tegen het beeld dat hier alles dicht is'

De Grote Kerk in de binnenstad van Meppel. Foto: Wilbert Bijzitter

Ondernemers in hartje Meppel binden actief de strijd aan tegen de verliezen die de coronacrisis met zich meebrengt. Ook winkels die eerder besloten dicht te gaan, openen weer hun deuren. Er vallen harde klappen, maar er komt ook veel creativiteit vrij. De winkeliers trekken eropuit, tot bij mensen aan de voordeur.

Twee weken bleven de deuren op slot bij schoenenzaak Ziengs. Niet alleen in Meppel, maar in alle 81 vestigingen in Nederland. ,,Uit gezondheidsoverwegingen. Daarbij liepen de bezoekersaantallen flink terug, en je moet niet vergeten dat een aantal Ziengs-winkels ook in gebieden zitten die zwaar getroffen zijn,” zegt manager Marieke van der Mark. Mensen waren in Meppel slechts nog op afspraak welkom, personal shopping in winkelierstaal (zie kader). Sinds dinsdag staan de poorten weer voor iedereen open.

Is de gezondheid van het personeel en klanten ineens minder belangrijk geworden? ,,Absoluut niet. We houden ons aan alle richtlijnen van het RIVM. En geloof me, dat gaat behoorlijk in tegen hoe we altijd gewend waren te werken. Zo helpen we kinderen niet meer met het aantrekken van de schoenen, blijven we op afstand, en kunnen er maar zes mensen tegelijk de winkel binnen. Toch willen we graag dat er nog wat binnenkomt, maar de landelijke maatregelen zijn leidend. En voor een eerste week in deze crisis kunnen we niet ontevreden zijn.”

Social media onmisbaar

Het winkelend publiek is in een mum van tijd compleet getransformeerd. Veel mensen blijven volgens protocol thuis en lijken zelfs angstig om de binnenstad te trotseren. Winkelen is geen uitje meer. De consument die de straat nog op gaat, stippelt doelgericht zijn route uit. En de rest? Die zoekt zijn heil online, daar waar de lokale ondernemer niet altijd te vinden is.

Dat vraagt een andere houding van de ondernemer, merkt ook Arnold Schuurman van parfumerie Pour Vous. ,,Ik heb ineens veel meer contact met mijn klanten. Via Facebook, WhatsApp en ga zo maar door. Soms rij ik voor één tube shampoo naar Havelte, maar we krijgen hierdoor wat klanten terug nu niet in de winkel komen. En je komt wat dichter bij de mensen. Dat vind ik wel prettig. Sterker nog, dit blijven we doen. Ook als het allemaal achter de rug is. Het is best vermoeiend, maar hier krijgen we nieuwe energie van.”

Bij Lummy Bouwer van De Bloementuin gaat het zelfs onverminderd door. Met vier man sterk worden alle bestellingen klaargemaakt en rondgebracht. ,,Er is haast geen klant meer in de winkel, maar het lijkt al drie weken Moederdag. Via social media zetten we ons in de markt. Dat kost veel moeite, maar het werpt vruchten af.” Ook de webshop van de Zuivelhoeve is door de crisis versneld uitgerold. Rob Schlepers: ,,We moeten het hebben van de passant. Die is er nu nauwelijks, dus moeten we naar de mensen toe. Het loopt aardig, maar het kan nog veel beter. Het draait erom de schade zo beperkt mogelijk te houden.”

‘Vechten tegen beeld dat in Meppel alles dicht is’

De eerste weken van coronamaatregelen waren voor ondernemend Meppel het zwaarst. Vandaar dat sommige zaken besloten er tijdelijk de stekker uit te trekken. Na een sluiting van zeven dagen is bijvoorbeeld kledingwinkel Gerans terug in het stadsbeeld. ,,De horeca ging dicht en de partner van onze baas zit in de zogeheten risicogroep, dus besloten we dicht te gaan”, vertelt verkoopster Selma van Hilst. ,,Toch wilden we onze klanten graag van dienst zijn en hopen we op deze manier ons hoofd boven water te houden.”

Winkeliers zouden graag zien dat ook grotere ketens het slot van de deur halen. ,,We moeten natuurlijk niet hebben dat het beeld ontstaat dat je niet meer naar Meppel hoeft te komen, omdat alles dicht is. Hoe meer aanbod, hoe aantrekkelijker onze binnenstad”, meent Van Hilst. Schuurman: ,,Het is nogal een verschil als veertig van de tachtig winkels open zijn, of maar twintig. Ik ben er blij mee dat er nu meer zaken opengaan.”

Realiteit is hard

Maar de realiteit is tegelijkertijd hard. Zo geven winkeliers aan dat de koopavonden nauwelijks aanloop hebben. Over de gehele linie hebben kleding- en sportzaken het zwaar te verduren. Faillissementen zijn niet uit te sluiten. En wie na de crisis de binnenstad aan zal doen, kan lege winkelpanden aantreffen.

Een mentaliteitsverandering bij de ondernemers is op de korte termijn verfrissend, maar op de lange termijn is het geen garantie. Van der Mark (Ziengs): ,,Wij hebben het geluk dat we onder een grote keten vallen, die sterk in zijn schoenen staat. Voor de kleinere ondernemer is het spannend. De leuke dingen die ze verzinnen moeten we blijven ondersteunen. Dat is voor iedereen in Meppel van belang.”

menu