Vrachtwagenfabriek Scania in Meppel zit op slot en dat ziet er zo uit: 'Dit kan erger worden dan de crisis van 2008'

De stilte in de vrachtwagenfabriek van Scania in Meppel is indrukwekkend. Waar alles tot voor kort 17 uur per dag doordenderde, hoor je nu alleen nog de ventilatoren sissen. Tot 20 april is een productiestop afgekondigd, maar volgens directeur Erik de Gilde kan het langer duren. ,,We hebben het gecontroleerd afgesloten, dan start je niet maar zo alles weer op.”

Of we wel binnen de gele looplijnen willen blijven, vraagt De Gilde. ,,Dan beperk je gevaren.” Al moet hij ook bekennen dat er in een lamgelegde fabriek weinig mis kan gaan. ,,Maar doe het toch maar. Je weet het maar nooit”, echoot het door de loods.

Op de betonnen fabrieksvloer heeft de led-verlichting vrij spel. Een handjevol medewerkers loopt nog rond. Kleine reparaties gaan door en net zoals in veel huishoudens is er nu ruimte voor klusjes waar je anders niet aan toe komt. Verder staat alles stil. Zelfs de robotarmen hangen levenloos te wachten tot iemand weer op ‘de knop’ komt drukken.

De productietak van Scania in Meppel produceert alles wat je aan de buitenkant van de vrachtwagens ziet, het exterieur. Spoilers, kappen en uiteraard het spuit- en lakwerk. ,,We geven Scania een gezicht”, zoals De Gilde het noemt. Tot maandagavond 23 maart, toen besloten werd de stekker er tijdelijk uit te trekken. De wereldwijde verspreiding van het coronavirus stokt de levering van onderdelen waar het in Meppel allemaal op draait. ,,We zijn onderdeel van een internationaal proces. Uit die ‘flow’ kan geen enkel schakeltje ontbreken. Dan komt alles stil te liggen.”

loading

‘Niemand weet het’

Met als gevolg dat ruim 500 ‘mensen van de vloer’ thuis zitten. Er is nauw contact met hen, stelt hij. Via de interne systemen, maar ook via social media. Staat hun baan op de tocht, of moeten zij zich zorgen maken over uitbetaling van hun salaris? ,,Op korte termijn niet”, denkt De Gilde. ,,Toch, heel simpel: niemand weet het. Mensen die in vaste dienst zijn, blijven uiteraard in vaste dienst. Toch heeft de sluiting niet alleen nu impact, ook op langere termijn.”

Hij denkt hardop terug aan de crisis van 2008. Door het instorten van de vraag kelderde de omzet in moordend tempo met vijftig procent. ,,En dit zou weleens erger kunnen worden.”

Om een beeld te schetsen. In 2019 rolden er bij Scania 70.000 vrachtwagens van de band in twaalf maanden tijd. Voorlopig staat het concern daar dus al een maand van stil. ,,Daar komt nog bij dat ons product anders zal worden gewogen”, meent De Gilde. ,,Als afnemers minder te besteden hebben, kunnen ze ervoor kiezen om langer door te rijden met een Scania. Dat kun je vergelijken met een autobezitter: je kunt een auto afrijden, of ervoor kiezen om met wet inruilwaarde op tijd een nieuwe aan te schaffen.” En als de trucks langer op de weg blijven, hoeft het Zweedse merk er minder af te leveren.

De productielocatie in Meppel onderzoekt op dit moment of er een beroep kan worden gedaan op het noodfonds van de overheid, al zal dat niet alle verliezen kunnen opvangen.

loading

Uitbreiding gaat door

Er is ook hoop: voor de komende periode liggen er nog genoeg orders op de plank. ,,Sterker nog, door de sluiting loopt die druk alleen nog maar op. We zullen meteen sky high gaan als we weer zijn opgestart.” Al is ook dat makkelijker gezegd dan gedaan, juist omdat het bedrijf zo afhankelijk is van leveranciers uit het buitenland.

Want om de Nederlandse maatregelen is in Meppel nog wel een mouw te passen, meent De Gilde. ,,Maar als de landen in Zuid-Europa op slot blijven, zullen we daar hinder van blijven ondervinden. Voorlopig gaan we ervan uit dat we 20 april weer op kunnen starten, maar hoe definitief dat is, weten we niet.” Daarbij is ook de vraag wie er dan kunnen werken en wie er zullen uitvallen door het virus. Vooralsnog is er onder het personeel in Meppel nog geen coronabesmetting geconstateerd.

Voor nu is het vergaderen en nadenken over de toekomst. En stiekem kijkt De Gilde ook vooruit op de uitbreiding van het bedrijf, waar onlangs door de gemeenteraad de vergunning voor is verleend. De investering van tientallen miljoenen voor nieuwe lakstraten aan de overkant van de straat, met een luchtbrug naar de huidige fabriek, gaat gewoon door. Want de fabriek mag misschien leeg zijn, de ambities blijven hoog. ,,Maar het zal eerst nog wel even crisismanagement blijven.”

menu