Horecaondernemers in Midden-Drenthe maken zich grote zorgen

Bertus Witteveen (links) en Niek van den Berg. Norma Riemersma

De horeca is zwaar getroffen door de coronamaatregelen en ook horecaondernemers in de gemeente Midden-Drenthe doen hun best om deze periode het hoofd boven water te houden. Terwijl het prachtig terrasweer is, moeten de deuren van hun bedrijven echter gesloten blijven.

Bij Diggels in Westerbork worden maaltijden afgehaald en bezorgd. Eigenaar Bertus Witteveen: ’Dat loopt best goed, maar het is natuurlijk niet genoeg om het omzetverlies goed te maken. Het is mooi om te merken dat Westerborkers aan ons denken, maar we begrijpen ook dat ze niet elke dag een maaltijd bestellen. De loonkosten van onze 33 medewerkers worden voor 90 procent vergoed, maar door nog enigszins actief te zijn, worden we daar op gekort. Over onze zorgen zijn we heel open en eerlijk naar ons personeel. Het is een trouwe ploeg en we moeten het samen doen. Het laatste wat we willen is dat we afscheid moeten nemen van medewerkers. Binnenkort gaan we eens kijken bij een horecabedrijf in Raalte. Ik ken het bedrijf en ze waren laatst in het nieuws met schermen van plexiglas waardoor de horeca wellicht weer kan opstarten. Zij willen hun kennis graag delen, dus ik wil daar mijn licht eens opsteken. We houden het nog wel even vol, maar ik weet niet hoe lang.’

Rode cijfers

Henk Berghuis, eigenaar van De Cerck in Beilen, denkt het hoofd wel boven water te kunnen houden als de maatregelen nog enige tijd van kracht blijven, maar zegt dan wel in de rode cijfers te komen. ‘Dan ben je daarna dus jaren bezig om de schade te herstellen en daar heb ik niet zoveel zin in.’ De ondernemer heeft bekeken of het restaurant aangepast kan worden om de anderhalve meter afstand mogelijk te maken, maar is niet tevreden over de uitkomst daarvan. ‘We zouden dan nog acht mensen kwijt kunnen, in plaats van veertig. Dat schiet niet op.’ De loonkosten van de enige medewerker worden voor 90 procent vergoed en de ondernemer maakt ook gebruik van de andere regelingen. ‘We hebben immers 100 procent omzetverlies.’

Wereldrestaurant Eetpark Beilen begint met een proef waarbij gasten hun eten kunnen afhalen. ‘We willen kijken of het aanslaat’, zegt eigenaresse mevrouw Zhang. ‘Dit hebben we nooit eerder gedaan, maar we moeten toch iets proberen. Het restaurant is gesloten en het personeel zit thuis. Voor het maken van een aantal afhaalgerechten hebben we aan twee of drie keukenmedewerkers genoeg en de keuken is groot genoeg om voldoende afstand te houden. Over het bezorgen van maaltijden hebben we wel nagedacht, maar dat is ingewikkelder. We hopen vooral dat we snel weer open kunnen.’

menu