Docent Nederlands Matijs Lips uit Beilen hoopt op herwaardering van het onderwijs

Matijs achter zijn laptop, aan het werk. Malou Lips-Waninge

Hoe komt de beste docent Nederlands van 2018 Matijs Lips de coronatijd door? Lips is docent aan het Dr. Nassau College in Beilen en van het ene op het andere moment zat hij thuis: ‘Heel bizar.’

Tijd om achterover te leunen was er niet: ‘We hadden binnen een week het digitale onderwijs in de smiezen. We hebben direct de knop omgezet.’ Doel was om de leerlingen door deze coronafase te helpen: ‘Op weg naar de volgende stap.’

Voor de leerlingen is er veel veranderd, maar ook voor de leerkrachten. De dag begint ’s ochtends voor hen om half negen met een teamoverleg. Lachend: ‘Dan gaat de headphone op. Daarna begint het lesgeven. Dat doen we via een programma van Microsoft. Een digitale ruimte, waar leerlingen en leraar elkaar ontmoeten.’

In een half uur tijd kan Lips per klas vervolgens zijn verhaal vertellen. De verschillen zijn groot: ‘Elke les kostte normaal gesproken een voorbereidingstijd van 10-15 minuten. Dat schat ik nu in op 2 tot 2,5 uur per les. Wat ik anders in drie lesuren vertel moet ik nu doen in 30 minuten.’ Elke keer maakt hij dan ook weer een afweging: ‘Wat ga ik wel en wat ga ik niet vertellen?’

Aandacht

Het Dr. Nassau College vindt aandacht voor de leerling belangrijk: ‘We hebben gemerkt dat het afstandsleren voor elke leerling weer anders werkt. Voor de een is dat makkelijker dan voor de ander. De ene leerling gaat zelf op onderzoek uit en de andere leerling heeft daar meer begeleiding in nodig. Door middel van een vaste coach en een check-in met de klas, proberen we de leerlingen op maat te begeleiden.’

Voor zijn eigen vakgebied zet Matijs volop in op het lezen. ‘Nu nog meer dan gemiddeld, ik wil volledig investeren op leesbevordering. Het enige wat ik nu kan doen is leerlingen enthousiast maken waarom ze een boek zouden moeten lezen. Ik wil de waarde en meerwaarde daarvan overdragen.’

Maar dat niet alleen, betekenisvol onderwijs staat ook hoog in het vaandel. Lipt vertelt enthousiast over een project met een woonzorgcentrum in Akkrum: ‘Er is een coronacorrespondentie tot stand gekomen. Leerlingen moesten een brief schrijven naar een willekeurige oudere in dat huis. Meer dan 100 brieven zijn opgestuurd en dat leverde ook weer heel ontroerende reacties op.’

De afgelopen weken bleek dat een aantal leerlingen naast de coaching toch meer begeleiding nodig heeft: ‘Ze missen de structuur van school. Tegen deze leerlingen hebben we gezegd: ‘Dan kom je maar naar school.’’

Tot en met 1 juni vindt het voortgezet onderwijs plaats op afstand. Leerkrachten behoren tot de zogenaamde ‘cruciale beroepen’. Lips: ‘Ik hoop op herwaardering van het onderwijs.’

Met corona wordt iedereen de ruimte ontnomen. ‘Maar’, zo besluit Matijs Lips: ‘We hebben nu meer ruimte voor reflectie en stilte.’

menu