‘Komst Harm Post was de grote ommekeer’

Het is ongeveer tien jaar geleden dat de Eemshaven op stoom kwam. De meest noordelijke haven van Nederland veranderde in een bouwput. We kijken in een serie terug met een paar ‘autochtonen’.

Pieter de Boer werd eind 2007 nog uitgelachen, want hij meldde in deze krant: ,,Tegenwoordig kun je op de Eemshavenweg niet meer inhalen.’’ Hij reed dagelijks vanuit zijn woonplaats Loppersum naar zijn bedrijf Eemshout in de Eemshaven en merkte de toegenomen bedrijvigheid op de Eemshavenweg. De Boer lachend: ,,Het is sindsdien nóg weer drukker geworden.’’

Hij vervolgt: ,,Je wilt niet weten hoe druk het ’s morgens om 7 uur is. Ik merk het als geen ander, want haast alles gaat bij mij voor de deur langs. Veel volk gaat ook met de Borkumlijn. Dat heeft dan weinig met de bedrijven in de Eemshaven te maken, maar zorgt wel dat de wegen soms vol zitten.’’

Economische crisis

Pieter de Boer zit met zijn Eemshout (levert houtskeletproducten, ook aan aannemers) sinds 1997 in de Eemshaven. Zij het met een tussenpoos, want de economische crisis kreeg na 2008 ook greep op zijn inmiddels gegroeide bedrijf (met vestigingen in Friesland en Limburg) waardoor hij failliet ging. ,,Het ging goed en ik onderkende te laat dat de bouw begon stil te vallen’’, zegt hij. ,,Ik heb me eigenlijk in slaap laten sussen.’’

Maar De Boer herpakte zich en zit sinds september weer op de oude vertrouwde locatie in de Eemshaven. Hij heeft warme herinneringen aan die plek. ,,In het begin waren er maar een paar ondernemers hier en dus kwam je ook steeds dezelfde mensen tegen’’, weet hij nog. ,,Er gebeurde hier nog weinig. Jullie als krant waren niet bepaald positief als het om de ontwikkelingen hier ging.’’

Motorwegraces

En hij haalt herinneringen op aan de jaarlijkse motorwegraces in de Eemshaven. De Boer: ,,Het rennerskwartier was bij ons op het terrein. Nu kan zoiets niet meer. Ons terrein staat soms helemaal vol waardoor er wel eens wat in de berm staat. Maar dan komt er al snel een mannetje van Groningen Seaports langs dat ik het spul moet opruimen.’’

De Eemshaven is een serieuze haven geworden, vindt De Boer. Met regels en toezicht. ,,De grote ommekeer was de komst van Harm Post bij Groningen Seaports. Hij verkocht de haven als nooit tevoren en toen begon het te lopen. Sindsdien is niets meer hetzelfde als vijftien jaar geleden.’’

De Boer kende in het verleden iedereen in de Eemshaven. ,,De mensen van Vopak ken ik niet, die van RWE evenmin. Ik weet zelfs niet eens meer of Erik Wagenborg nog regelmatig op de terminal in de Eemshaven komt. Het is hier gegroeid en professioneler geworden. Dat is goed.’’

Het kleine

Toch, het kleine vindt hij ook wel weer mooi. ,,Als ik met mijn bedrijf in de stad Groningen had gezeten, was ik minder betrokken geweest bij ontwikkelingen in de omgeving’’, constateert hij. ,,Doordat het klein was, wist je overal van. En was er betrokkenheid. In een grote stad zijn ontwikkelingen veel vanzelfsprekender en minder bijzonder.’’

Er is sinds 2008, toen de haven echt op stoom kwam, veel veranderd in de Eemshaven, vindt De Boer. Er is meer leven. ,,Er zijn tegenwoordig twee restaurants’’, weet hij, ,,en er werken veel buitenlanders. Die melden zich vaak bij ons aan de deur, omdat wij bij de entree van de haven gehuisvest zijn. De meesten moeten bij Google zijn, daar werken ze.’’

Kantoorruimte

Eemshout heeft in principe geen klanten in de Eemshaven, maar heeft in het verleden aan diverse partijen wel kantoorruimte geleverd. Het bedrijf zit er op de goede plek, vindt hij. De Boer: ,,Er wordt tegenwoordig veel positiever over de Eemshaven gepraat. We verdienen hier met 45 man ons brood. Wat me trouwens wel eens stoort is dat alle aandacht hier uitgaat naar de nieuwelingen, ook wat subsidie betreft.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.