1500 mkb’ers in de schoolbanken bij Google

Google spijkert begin volgende week in de Groningse Suikerfabriek meer dan 1500 ondernemers bij op hun digitale kennis.

De ondernemers, vooral mkb’ers, worden aanstaande maandag en dinsdag (14 en 15 maart) verwacht in de Suikerfabriek, waar Google in samenwerking met Qredits de Digitale Werkplaats organiseert. Dat evenement hebben beide partijen eerder in Eindhoven en Nijmegen gehouden. Daar kwamen destijds per evenement meer dan duizend ondernemers op af.

De ondernemende deelnemers worden bijgepraat in een serie workshops die handelen over de vindbaarheid op internet, merkversterking, werken in de cloud, samenwerken en exporteren. ,,We hebben gemerkt dat de ondernemers in Eindhoven en Nijmegen er veel aan hebben gehad’’, zegt een woordvoerder van Google.

Zichtbaarheid

Om duidelijk te maken wat een ondernemer kan leren op de Digitale Werkplaats komt de woordvoerder met een voorbeeld. ,,Iemand uit een ander deel van het land krijgt autopech in de buurt van Assen, dan gaat zo iemand op de smartphone op zoek naar een partij die hem kan helpen met een onderdeel of wat dan ook’’, zegt de woordvoerder. ,,Je leert hier dan hoe je als bedrijf in de buurt van Assen zichtbaar wordt op de smartphone van die persoon met pech.’’

Of neem de ambachtelijke dorpsslager. Die heeft een mooie winkel met topproducten en een vaste klandizie uit het dorp. Alles gaat naar wens. Maar er liggen natuurlijk wel mogelijkheden om klanten uit omliggende plaatsen te werven. ,,Zo iemand kan via Facebook vertellen over de ambachtelijke kant van het werk’’, zegt de woordvoerder. ,,Je kunt op die manier je kwaliteit duiden. En je kunt ook vertellen als je bijvoorbeeld een prijs wint.’’

Concurrentie

Maar het kan nog een stapje verder. De dorpsslager kan een bestellijst aanmaken en eventueel een bezorgdienst opzetten. Maar de slager uit een aanpalende plaats kan ook zoiets bedenken, waardoor de betrokken dorpsslager ineens concurrentie heeft van een collega. Het is daarom ook een kwestie om tijdig over dit soort zaken na te denken. De dorpsslager kan niet meer volstaan door alleen maar uit te blinken in het vak van slager .

Er komen vijf thema’s aan de orde op de Digitale Werkplaats:

1. Hoe vergroot u uw naamsbekendheid: onderscheid ten opzichte van concurrent en in beeld blijven bij klanten.

2. Hoe vergroot u de online zichtbaarheid: met een website alleen is men er nog niet.

3. Meten is weten: hoe brengt een site de klanten aan en wat kan beter.

4. Meten is weten voor gevorderden: strategieën.

5. Groei financieren: ondernemen is investeren, hoe financiers te vinden.

menu