Aanpak spoorlijn Groningen-Leeuwarden kost ProRail mogelijk tonnen extra

Eerdere werkzaamheden aan het spoor bij Hoogkerk. Foto: Rens Hooyenga

ProRail dreigt tonnen te verliezen op de aanpak van de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden. Het bedrijf kan geen koopovereenstemming bereiken met de eigenaar van een stuk grond bij Den Horn. Dat meldt vakblad SpoorPro.

Om de bereikbaarheid van het Noorden te vergroten is het de bedoeling dat er extra treinen gaan rijden tussen Groningen en Leeuwarden, onder meer een extra sneltrein.

Extra spoor Hoogkerk-Zuidhorn

Voor dat doel moeten het spoor en perrons op de lijn op een aantal plekken worden aangepakt. Tussen Hoogkerk en Zuidhorn komt een extra spoor.

Daarvoor heeft ProRail bij Den Horn een stuk grond nodig van 82 vierkante meter. Met de eigenaar wordt al sinds 2014 gesproken, maar tot een overeenkomst heeft het niet geleid.

Volgens SpoorPro zou de eigenaar in 1993 meer grond in gebruik hebben genomen dan de grond die hij had aangekocht. In een kort geding dat eind vorige week diende, oordeelde de rechter dat de grond door verjaring zijn eigendom is geworden.

Vertraging kost veel geld

ProRail heeft de grond wel nodig, het ligt naast een stuk grond waarvan ProRail al wel eigenaar is. Aannemer BAM moet deze maand van start met de werkzaamheden aan het spoor. Vertraging kan volgens ProRail een half miljoen euro per maand kosten.

Mogelijk damwand

Volgens SpoorPro wil ProRail het niet zover laten komen. Een alternatief kan zijn dat er een damwand komt tussen beide stukken grond. Dat kost enkele tonnen.

Het bedrijf wil ook nog eens met de eigenaar van de grond in gesprek om de grond alsnog voor een marktconforme prijs te kopen.

menu