Allemaal aan de composieten

Werken met composieten is booming business, maar ook een verhaal van lange adem. Emeritus-hoogleraar Adriaan Beukers hoopt desondanks morgen in Nieuw-Amsterdam noordelijke ondernemers ervoor te enthousiasmeren.

Composiet is een verzamelnaam voor met vezels versterkte kunststof. Loeisterk en licht met oneindig veel vormgevingskansen. Het product is in vele varianten al jarenlang op de markt, maar begint volgens Adriaan Beukers, emeritus-hoogleraar lucht- en ruimtevaart aan TU Delft nu pas aan een grote opmars in ons land.

De jacht-, container- en tankbouw, bijvoorbeeld, maar ook makers van gevelplaten en producenten van bruggen, sluizen, auto-onderdelen en pijpen voor de offshore hebben composiet ontdekt als vervanger van staal en aluminium, somt Beukers op.

Marktkansen
Er liggen volgens Beukers nog legio kansen in de markt voor dit materiaal. Meubels, binnenvaartschepen (hoogwaardig koelvervoer van voedsel), vrachtwagens, treinen en bussen van composiet zijn al mogelijk. Of ze er daadwerkelijk komen hangt volgens de hoogleraar voornamelijk af van de terugverdientijd, die bedrijven er aan hangen. ,,Composieten zijn gauw anderhalf keer zo duur als metaal. Dat vraagt een langere afschrijvingstermijn.'' Duurzaam en herbruikbaar, zijn in toenemende mate factoren die composieten populair maken.

Een van de grootste afnemers in de wereld is de luchtvaartindustrie, zoals Fokker in Hoogeveen. In die sector speelt gewicht een grote rol. Beukers: ,,Als je 100 kilo gewicht van een vliegtuig weet af te halen, bespaar je met een Airbus 320 19.000 liter kerosine per jaar.''

Fokker Aerostructures maakt uit rollen composiet vleugeldelen en staartdelen voor Airbus, Gulfstream, en F-35 (JSF), evenals deuren voor de JSF en onderdelen voor de gevechtshelikopter Apache. Voor Fokker is het verlagen van het brandstofverbruik een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerpen en produceren van vliegtuigonderdelen om concurrerend te blijven met andere toeleveranciers, aldus Rob Goossens, vice-president van Fokker in Hoogeveen.

Nieuwe methoden
Maar dat niet alleen. ,,Van composieten hebben we wel de kennis in huis, maar wij als Fokker zoeken vooral naar nieuwe methoden om productieprocessen te verbeteren. Daarvoor werken we met andere partijen samen.''

Met Irmato werkt Fokker bij voorbeeld aan het mechaniseren van bepaalde productieprocessen met behulp van robots, aldus Steven Hengeveld. ,,Met SNT en Irmato denken we ook na over een nieuwe technologie om langere lengten composiet te kunnen lassen.''

Hengeveld is projectleider bij World Class Composites Solutions (WCCS). Deze organisatie heeft al dertien bedrijven en onderwijsinstituten verenigd. Wat Hengeveld betreft worden dat er snel meer. Volgens een marktpeiling zouden vierhonderd bedrijven in Noord-Nederland, Overijssel en Flevoland zich op een of andere manier met composiet kunnen bezighouden of zich al bezighouden.

Hiervan hebben zich circa 150 gemeld voor het congres over innovatie met composieten, vandaag in Nieuw-Amsterdam. Naast bestaande bedrijven mikken de initiatiefnemers vooral op start-ups. De succesvolle bedrijven van nu zijn veelal begonnen als start-up'', aldus emeritus-hoogleraar Beukers.

Hij voorziet voor bedrijven die iets met of voor composieten willen doen grote kansen op werk en hoogwaardige banen. Voorwaarde is samenwerking. ,,Alleen red je het niet.'' Fokker hoopt morgen en ook met WCCS via de conferentie nieuwe partners te vinden die willen investeren in processen die de productie verbeteren en de kosten ervan verlagen. Fokker deelt kennis over het werken met composieten waarmee de partners op hun beurt eigen commerciële toepassingen kunnen zoeken.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.