Amazon bestormt dit jaar de Nederlandse markt. Waarschijnlijk zelfs al volgende maand. Wat betekent de komst van de Amerikaanse webwinkelreus? "Een prijzenoorlog. Eentje waar vooral fysieke winkels de dupe van worden."

Een nieuwe stap voor Amazon, eentje met behoorlijk wat impact. Dit jaar nog worden miljoenen fysieke producten geïntroduceerd op het Nederlandse Amazon.nl.

Onder meer kleding, elektronica, beautyproducten en levensmiddelen worden aangeboden. Meer dan twintig categorieën zijn opengesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse ondernemers.

Digitale boeken al sinds 2014

Amazon zelf vindt trouwens dat het allang in Nederland zit. Sinds 2014 kunnen klanten via de Nederlandse website digitale boeken kopen. Voor miljoenen andere producten kunnen Nederlanders sinds 2016 terecht bij het Duitse filiaal. Niet voor alle artikelen, maar toch.

Winkelen via de Duitse site van Amazon blijft ook na de intriductie van een volwaardige Nederlandse variant gewoon mogelijk, meldt het bedrijf. Overigens kun je vanuit Nederland ook aankopen doen via de Amerikaanse site.

Veel externe partijen

Volgens Amazon is meer dan de helft van de verkochte goederen afkomstig van partners. Dat de webreus zo leunt op externe partijen, kan volgens retailspecialist Olaf Zwijnenburg van de Rabobank voordeel opleveren voor Nederlandse retailers en merkeigenaren.

"Zeker als je spullen verkoopt die niet vallen onder dertien in een dozijn. Als je bijvoorbeeld bijzondere schoenen maakt die je verder nergens ziet, biedt Amazon enorme kansen. Via dit platform vergroot je je markt en kun je stevig groeien. Van lokale markt naar wereldwijd."

Retailspecialist verwacht een prijzenoorlog

Als je artikelen verkoopt die overal verkrijgbaar zijn, wordt het volgens retailspecialist Zwijnenburg lastiger.

"De prijzen zijn door het webwinkelen supertransparant en ook scherper geworden. Als er een grote jongen als Amazon bijkomt, ontstaat er nog meer druk op prijzen en marges. Er kan een prijzenoorlog ontstaan en dat kan funest zijn voor sommige retailers. Ik vrees dat vooral de fysieke winkelier de dupe wordt."

'Amazon zet de Nederlandse retailsector op z'n kop'

De retailspecialist verwacht dat de Nederlandse entree van Amazon de Nederlandse retailsector hoe dan ook op z'n kop zet. "Dit bedrijf streeft naar marktdominantie in ieder land waar het operationeel is."

"Ons land zal vanuit het nieuwe distributiecentrum in het Duitse Mönchengladbach worden bevoorraad. Opvallend is dat de discussie over Amazon zich vaak toespitst op wat dit betekent voor Nederlandse onlinespelers zoals Bol.com, Wehkamp en Coolblue. Naar mijn mening is de impact veel groter, zijn de gevolgen veel breder en fundamenteler en zal Amazon daarom de gehele Nederlandse retailsector, zowel online als fysiek, dwingen tot actie."

Op korte termijn zal de groei van Amazon volgens Zwijnenburg vooral ten koste van fysieke winkels gaan. "Online kopen biedt de klant veel voordelen, waaronder gemak, de mogelijkheid tot een goede prijsvergelijking en een vrijwel onbeperkt productaanbod. Winkels stellen daar nu onvoldoende voordelen tegenover. Veel winkels zijn pakhuizen met een kassa die alleen spullen verkopen die overal te koop zijn."

Nederland is voor Amazon een kleine markt

Voor Amazon is Nederland een kleine markt. In 2018 draaiden de Amerikanen een omzet van 209 miljard.

Ter vergelijking:

  • Bol.com: 2 miljard
  • Zalando: 1,7 miljard
  • Coolblue: 1,4 miljard
  • Wehkamp: 0,7 miljard

Nederlandse bedrijven niet bezorgd

De bedrijven tonen zich niet onder de indruk van deze imposante cijfers.

Een woordvoerder van Bol.com : "We staan er sterk voor. Wij kijken naar Amazon niet anders dan naar andere bedrijven. We gaan niet opeens kleding verkopen omdat zij dat ook doen. Dat doen we pas als onze klanten aangeven daar behoefte aan te hebben."

Ook Wehkamp is vol vertrouwen en weigert te geloven dat het wordt verpulverd door de internetreus. Wehkamp-baas Graham Harris zei eerder dat er juist behoefte is aan zijn bedrijf. "Wij zijn interessanter, authentieker, relevanter, inspirerender, met meer services en hulp. Niet zo'n platform dat alles biedt in een soort eindeloze zoekmachine met een waanzinnig aantal producten waar je zelf je weg maar moet zien te vinden."

'De consument is de winnaar van de komst van Amazon'

Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de belangenbehartiger van webwinkels in Nederland, denkt dat vooral de Nederlandse consument de winnaar is van de komst van Amazon.

"Meer keuze, scherpe prijzen. De markt wordt er zeker niet saaier op. Wel is het zo dat de grote jongens nog meer gaan domineren, dat gaat ten koste van ondernemers. Voor zowel online als fysieke winkeliers is dit het signaal dat klantenbinding, kwaliteit, loyaliteit en service nog belangrijker worden."

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie