Bijna honderdjarig BTN de Haas uit Groningen wil met campagne kloof tussen boer en burger slechten

Bijna honderd jaar oud is BTN de Haas in Groningen. Maar de winkel in agrarische artikelen plant niet een enorm feest. Het is tijd om wat terug te geven, zegt eigenaar Wim Kwant.

De komende drie jaar wil BTN veel energie steken in het terugdringen van de kloof tussen boer en burger. Maandag lanceerde het bedrijf de campagne met een video. ,,Het is niet altijd wat je ziet’’, zegt Kwant. ,,Daarom willen we duidelijk maken: wat beweegt de boer. Maar tegelijk ook: wat beweegt de burger.’’

Discussie in de winkel

In de winkel aan de Osloweg zag Kwant het onlangs voor zijn ogen gebeuren. Een burger had een boer met een veldspuit zien werken en sprak hem in de winkel aan. ,,Dan ontstaat de discussie. Waarbij de burger de boer verwijt dat ie de boel platspuit. Het is al lang niet meer zo. Natuurlijk worden er middelen gebruikt om ziektes te voorkomen, maar er is ook zoiets als precisielandbouw. Er zijn drones en sturing via gps. De reductie van bestrijdingsmiddelen in de landbouw is enorm.’’

Het is de verharding in de markt. De boer en de burger komen steeds meer tegenover elkaar te staan. ,,Je ziet het, je voelt het. Ik geloof daar niet in. Ik geloof in overleg en verbroedering, zo ben ik als persoon en als ondernemer. Daarom hebben we als BTN gezegd dat we de verbroedering willen zoeken.’’

Passie voor ondernemen

Een agrarische winkel als bemiddelaar tussen boer en burger. Is dat een nieuw verdienmodel? ,,Nee’’, benadrukt Kwant, ,,daar gaat het ons niet om. Ik voel het als een verantwoordelijkheid. Deze winkel is de afgelopen 95 jaar ieder jaar een beetje gegroeid. Dat lukt vanuit een passie voor ondernemen en voor mensen. Er lopen zoveel mooie mensen op deze aardkloot. En wij hebben het voorrecht dat ze zo dagelijks deze winkel inlopen. Daar wil ik wat voor terug doen.’’

Het eerste onderdeel is een filmpje dat deze week zijn première beleefde. Voor de komende drie jaar liggen diverse plannen klaar. Een resultaat? ,,Het gaat er niet om dat te meten. We willen wederzijds begrip kweken en een discussie op gang brengen.’’

Oproep aan de boer. En de burger

De campagne is een oproep een de burger en de boer. De burger die bijvoorbeeld op sociale media snel een oordeel velt, maar kennis ontbeert. ,,Maar het is ook een oproep aan de boer: Leg beter uit wat je doet. Stel je bedrijf open en vertel over je passie. Een burger die is geweest, kan dan nog steeds een andere mening hebben, maar hij heeft wel meer begrip.’’

Begrip versus verharding. Het gebruik van bestrijdingsmiddel is in de landbouw sterk teruggedrongen. ,,Het gif moet volledig verdwijnen uit de maatschappelijke discussie.’’

menu