Beleggers gaan zwaar het schip in met Feederlines

Particuliere beleggers in scheeps-cv’s bij de Groningse reder Feederlines zijn vele tientallen miljoenen euro’s van hun inleg kwijt.

Verkoop

De banken ABN Amro en ING hebben een groep van veertien schepen geconfisqueerd. Die waren ter herfinanciering sinds 2013 in een speciaal vlootfonds ondergebracht. Desondanks kan de rederij niet aan zijn verplichtingen voldoen. De banken hebben daarop besloten de schepen te verkopen. Zeven schepen zijn verkocht aan rederij Wagenborg in Delfzijl.

De beleggers kunnen naar hun geld fluiten. Ze hebben ongeveer een kwart van de bijna 10 miljoen euro per schip gefinancierd via een zogeheten scheeps-cv. Ze nemen dan deel in een schip als ‘stille vennoot’ terwijl de reder voor de exploitatie en het beheer zorgt. Tegenover ieder inleg van 15.000 euro werd een opbrengst van 23.000 euro voorgespiegeld. Het gaat om een combinatie van dividend, belastingvoordelen en een aandeel in de verkoopopbrengst van de schepen.

Crisis

Het beeld klopte voordat de economische en financiële crises in 2008 uitbrak. Als gevolg van de sterk teruglopende wereldhandel, kelderde het aanbod van vracht. Daarmee kwamen de vaartarieven sterk onder druk te staan. Veel reders verdienden jarenlang amper wat of voeren op en onder de kostprijs. De situatie leidde tot reeksen faillissementen. Verschillende scheepshypotheekbanken moesten met staatssteun overeind worden gehouden.

De beleggers zagen ondertussen hun ingelegde vermogen verdampen. Dat geldt zeker voor de beleggers in de schepen van Feederlines. De rederij, tot voor kort eigendom van de Duitse reder Hartmann uit Leer, is nu in bezit van directeur Jan van der Laan. Feederlines bezit geen enkel schip meer. De rederij doet enkel nog het beheer van pakweg 60 schepen (vracht, bemanning etc.). Doordat ze in handen van andere reders, banken of van herfinancieringsfondsen zijn terechtgekomen hebben beleggers soms niets of een paar procent teruggezien van hun inleg.

Een dik jaar geleden klonk in deze krant ook al gemopper van beleggers die driekwart van hun pensioen door scheeps-cv’s in rook zagen opgaan. Ze eisten de mogelijkheid zelf een door de bank geconfisqueerd schip op te kopen. Ook in dat geval ging het om Feederlines.

Spijt

De Groningse reder voelt er weinig voor te reageren op de huidige situatie. Een jaar geleden deed directeur Jan van der Laan dat nog wel.

Van der Laan betuigde toen zijn spijt over de gang van zaken, maar zei ook: ,,Als je gaat ondernemen door in een schip te stappen, weet je dat je risico’s neemt. Het is mooi als het allemaal goed loopt, want dan hoor je niemand. Deze situatie is natuurlijk niet leuk, voor niemand, maar men moet zich niet alleen in goede tijden als ondernemer gedragen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.