BoerenBeef wil het verhaal vertellen over de producten in de winkel

Elvira van Maanen in de winkel van BoerenBeef. Foto: Siese Veenstra

Steeds meer boeren en boerinnen verkopen hun producten in een eigen winkel. Dagblad van het Noorden zoekt ze op.

Vandaag: BoerenBeef (ook wel de Hooge Stoep) in Nieuw-Balinge.

De lokroep van een eigen boerenbedrijf bracht Jaap een Elvira van Maanen vanuit het Utrechtse Groenekan naar Drenthe.

Hooge Stoep wordt BoerenBeef

In Nieuw-Balinge namen ze eind vorig jaar de Hooge Stoep over, boerderij en boerderijwinkel. De naam bestaat nog wel, ,,maar’’, zegt Elvira van Maanen, ,,we zijn bezig het om te zetten naar BoerenBeef.

Ze verkopen vlees, eieren, kaas, sappen, ijs en wijn. Alles volledig biologisch. Een uitgangspunt waar de Van Maanens geen enkele knieval aan willen doen.

,,Voor de certificering zijn er ook controles. Bijvoorbeeld of de dieren wel in de wei komen. Ik vind het prima, een keurmerk is niet goedkoop en zou geen waarde hebben als er niet gecontroleerd werd.’’

Gesprek aangaan

Sinds november vorig jaar zijn Jaap en Elvira van Maanen eigen baas. Hij is er voor het werk op het land, zij is er om de producten op de markt te zetten.

,,Deze rolverdeling hebben we altijd zo afgesproken. Ik kan het landwerk ook wel doen, en als het nodig is, spring ik bij. Maar ik heb er geen schik aan. Ik wil graag het product verkopen en daar een verhaal bij vertellen. Hoe komen we aan het product? Waarom maken we de keuzes die we maken? Achtergronden die ik de mensen graag mee wil geven.’’

180 Limousin runderen

Het voornaamste product dat ze verkopen is vlees. Op de boerderij hebben ze 180 Limousin runderen. Die eten alleen gras. Nagenoeg alles dat nodig is om de boerderij draaiend te houden, komt van de eigen boerderij. ,,We zijn een gesloten systeem. Alleen een klein deel van het wintervoer komt uit Flevoland. Daar, en in Utrecht, pachten we ook nog enkele stukken land.’’

De andere producten, zoals varkens- en kippenvlees, komen van bedrijven uit de buurt. ,,We hebben zelf kippen. Daar gaan we ook biologisch mee om. Maar we verkopen de eieren ervan niet zelf. Dat is te weinig om een kostbaar biologisch keurmerk aan te vragen. Daarom kopen we het in bij biologische boeren. In de buurt, want we willen zo min mogelijk gesleep met dieren.’’

Heel veel ruchtbaarheid hebben Jaap en Elvira nog niet gegeven een hun winkel. Na de zomer is het de bedoeling meer op de trom te slaan. ,,Nu al hebben we aardig wat vaste klanten die vanuit de omgeving hier naartoe komen, ongeveer 20 procent van de omzet, komt uit de winkel. Wat we willen is dat mensen ons in hun systeem krijgen.’’

Tussen Mantingerzand en Mepperhooilanden

Ingeklemd tussen Mantingerzand en Mepperhooilanden kijken Jaap en Elvira met interesse naar plannen voor dit gebied. Er wordt nagedacht om die op een ecologische manier en via wandel- en fietspaden met elkaar te verbinden. Het zou BoerenBeef zomaar extra toeristische klandizie op kunnen leveren.

Indianenverhalen

Een uitbreiding van de winkel in de toekomst is dan mogelijk aan de orde, zegt Elvira. En dat vindt ze niet alleen uit economisch oogpunt belangrijk. ,,Je ziet hoe dan ook dat er meer boerderijwinkels komen. Ik denk dat bij veel boeren het besef groeit dat ze mensen op hun bedrijf moeten halen. Om te laten zien waarmee ze bezig zijn. Om te voorkomen dat de consument zich in de war laat brengen door indianenverhalen.’’

www.boerenbeef.nl

menu