Bouw lng-schip levert meer noordelijke werven werk op

De bouw van het op lng varende baggerschip Ecodelta moet zo snel worden gerealiseerd, dat meer noordelijke werven secties gaan bouwen. Ook noordelijke toeleveranciers springen extra bij.

Veel werk

Hans Veraart, directeur van Barkmeijer in Stroobos, is in zijn nopjes. In de slappe tijd van de scheepsbouw kan hij aan een mooie klus beginnen: de bouw van een op lng varend baggerschip voor Van der Kamp in Zwolle. Tot juni 2018 levert die opdracht de noordelijke maritieme sector veel werk op.

,,Hoe lang de voorbereiding ook duurt, de einddatum schuift nooit op. Deze klus kunnen we alleen niet op zo’n korte termijn realiseren. We moeten ook segmenten en blokken op andere werven laten maken. Dat is mooi voor het Noorden’’, stelt hij.

Van start

Eind februari gaat de bouw van het baggerschip van start. Vanwege de smalle doorgang van de bruggen wordt het schip gebouwd in secties van maximaal 21,4 bij 11,8 meter, met als beperkende voorwaarde dat het gewicht de 290 ton niet overstijgt. ,,Dat is het maximum waarop wij secties en blokken op pontons kunnen hijsen.’’

Het is de bedoeling dat de secties via Lemmer naar Kornwerderzand gaan om vervolgens over zee naar Koninklijke Niestern-Sander in Delfzijl te varen om te worden geassembleerd. Eind volgend jaar vertrekt het schip naar Harlingen voor afbouw aan de kade van Barkmeijer.

Met de bouw van dit schip verwacht de noordelijke sector meer orders in de wacht te slepen. Lng, ofwel vloeibaar aardgas, is bezig aan een opmars als schone brandstof voor de scheepvaart, die - vooral in Europa en de Verenigde Staten wordt geconfronteerd met steeds strengere milieueisen, aldus Guus van der Bles van Conoship in Groningen, nauw betrokken bij het ontwerp van de Ecodelta.

Opmerkelijk

Van der Bles vindt het daarom opmerkelijk dat eigenlijk alleen Noorwegen en Nederland zich intensief bezighouden met lng als brandstof. Dit biedt de Nederlandse scheepsbouw dan wel weer de kans een technische voorsprong op te bouwen. ,,Als we dit complexe schip op lng kunnen bouwen, kunnen we alle dit soort complexe schepen bouwen.’’

En de Ecodelta is een complex schip. De aanwezigheid van gas aan boord in combinatie met het snijbranden aan bijvoorbeeld baggerpijpen is uit veiligheidsoogpunt een lastige, vertelt Van der Bles. Ook de motorisering was een uitdaging. Gewone lng-motoren kunnen de piekbelasting van de baggerinstallatie niet aan. Daarom is er gekozen voor een combinatie van vijf lng-motoren en zeven krachtige elektromotoren. Voor een goede gewichtsverdeling staan de motoren in het voorschip en de gastank in het achterschip. Naast zuigbuizen voor bagger zijn er veegarmen voor het opruimen van olie. Het schip kan zo nodig 30 kilometer per uur varen als dat voor calamiteiten, zoals een olievlek, noodzakelijk is.

De Ecodelta krijgt een dubbelwandige gastank met een inhoud van 325 kuub ofwel een kleine 130 ton aan lng in vloeibare vorm. De Ecodelta hoeft slechts eenmaal per week te tanken Dat dankt het schip aan zijn ranke vorm die speciaal door Conoship is vervaardigd en zuinig varen mogelijk maakt. In thuishaven Rotterdam levert het tanken geen probleem op. In de Eemshaven en in Hamburg zal het lng voorlopig over de weg worden aangevoerd. ,,Dan praat je gauw over acht tot tien tankwagens per keer. En maar hopen dat die ook op lng rijden.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.