Campagne TeamNL voor groene waterstof

De Nederlandse deelnemers aan de Olympische Spelen in Japan in 2020 gaan Nederland in het algemeen, en het Noorden in het bijzonder onder de aandacht brengen als groene waterstofeconomie van de toekomst. ‘Missie Oranje - van hier tot Tokyo’, zo luidt de slogan van de campagne.

Sportkoepel NOC*NSF en Gasunie hebben daar in beginsel overeenstemming over bereikt. Zwemster Ranomi Kromowidjojo uit Sauwerd geeft vandaag op de Grote Markt in Groningen ten overstaan van de koninklijke familie het startsein van de campagne. Dat doet zij door met een ’Olympische waterstoffiets’ de groene brandstof te produceren.

Team NL

Het is de bedoeling dat het Team NL -de Nederlandse deelnemers aan de Spelen- tijdens en in de aanloop naar het sportevenement zich waar mogelijk bedient van waterstoftechnieken, bijvoorbeeld bij het vervoer en de huisvesting. Ze gaan bovendien de duurzame energiedrager promoten. ,,Team NL is bij uitstek geschikt als drager van de missie die wij hebben”, zegt woordvoerder Michiel Bal van Gasunie. “De Olympische Spelen in Tokyo zullen voor het eerst grotendeels op waterstof draaien en TeamNL is voor ons een ‘logische bagagedrager’ naar deze waterstofspelen. Het Nederlandse bedrijfsleven kan zich internationaal op de kaart zetten op het gebied van waterstof.’’

Hij noemt de Spelen in Japan ‘een geweldig podium’ om te laten zien wat Nederland, met het Noorden als aanjager, aan waterstoftechniek in huis heeft. Het gastland heeft voor zijn energievoorziening een harde keuze gemaakt voor waterstof. Daarmee wil het zich nadrukkelijk profileren tijdens het sportevenement.

Banden

Bal: ,, Ook Nederland wil waterstof een belangrijke rol geven in de toekomstige energiemix. Bedrijven en kennisinstelling in beide landen kunnen wat de waterstof dus goed samenwerken. Die hebben van oudsher goede banden met elkaar.”

Gasunie en NOC*NSF zijn bezig te overleggen met bedrijven, kennisinstellingen en overheden om de campagne verder vorm te geven. ,,De reacties zijn enthousiast”, zegt Bal. Het Noorden profileert zich al geruime tijd als toekomstige waterstofeconomie. Professor Ad van Wijk heeft voor de Noordelijke Innovation Board daarvoor een plan gemaakt, waarin hoofdrollen zijn weggelegd voor de (toekomstige) windparken op zee, de Eemshaven en het chemiecluster in Delfzijl. Een reeks bedrijven en kennisinstellingen met de naam Hydrogreenn probeert zo veel mogelijk waterstofprojecten te stimuleren.

De benaming ’Missie Oranje’ maakt volgens Bal duidelijk dat het om een campagne voor heel Nederland gaat Daarin speelt het Noorden volgens hem nadrukkelijk een rol. Bal: ,,.Het gebied heeft wat waterstof betreft een voortrekkersrol in Nederland. En zoekt daarbij actief de samenwerking met de rest van Nederland. Dat is nodig om de ambities waar te maken. Missie Oranje is dus een juiste benaming.”

Stip op horizon

De noordelijke ambities worden vandaag niet alleen door Kromowidjojo onder de aandacht gebracht. De koning en zijn gevolg krijgen op een groot scherm op de Grote markt beelden te zien van de Ecolution, het duurzame jacht van de overleden astronaut Wubbo Ockels, al varend bij het windpark Gemini ten noorden van Schiermonnikoog. Het vaartuig is geschilderd in de Top Dutch-kleur groen, voorzien van een oranje strook. Het wordt, varend op waterstof, het boegbeeld van de campagne. Ook de Hesla, de waterstof-Tesla van de firma Holthausen in Hoogezand, krijgt een rol.

Bal: ,,De Olympische Spelen zijn ook een prima deadline. Wil je daar iets laten zien, dan zal je nu in beweging moeten komen. Het is voor de waterstofactiviteiten een mooie stip op de horizon.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.