Corona-angst leidt tot doorbraak van online bestellen en thuisbezorgen van boodschappen

Albert Heijn zet voor de bezorging van boodschappen uitzendkachten in. Foto: Stephan van den Bos

Met het coronavirus, maakt ook het online boodschappen doen een opmars. De supermarkten hebben het er druk mee.

Sinds het coronavirus mensen aan huis kluistert, is het aantal bestellingen online van boodschappen explosief gestegen.

,,We hebben nu alles redelijk onder controle”, zegt Peter van Kampen, eigenaar van online biologische supermarkt Ekonoom in Noordwolde. ,,Maar we hebben de afgelopen weken het vuur uit onze sloffen gelopen. Het was echt spitsroeden lopen.”

‘Het leek soms op hamsteren’

Het aantal van ongeveer 350 huishoudens dat zijn bedrijf wekelijks bedient, groeide na het corona-alarm plotsklaps tot zo’n 600. ,,De bestellingen werden ook veel groter. Het leek soms wel op hamsteren”, zegt Van Kampen.

Het bedrijf verdubbelde het aantal routes dat de bomvolle bezorgauto’s afleggen. ,,En onze chauffeurs hebben dagen gemaakt van wel twaalf, dertien uur. In een heel enkel geval hebben we – en dat is heel vervelend – tegen mensen moeten zeggen dat we bij hen niet konden bezorgen omdat ze op te grote afstand van onze routes wonen.”

‘Tomaten, komkommers en bladgroenten’

Het coronavirus laat zich ook anderszins gelden bij de Ekonoom: de aanvoer uit het zwaar getroffen Italië en Spanje hapert. Van Kampen: ,,In deze tijd van het jaar zijn we behoorlijk afhankelijk van Zuid-Europese landen voor bijvoorbeeld tomaten, komkommers en bladgroenten.”

De Ekonoom telt acht medewerkers. Door hard werken hebben ze het met elkaar gered. Van Kampen: ,,Je zit op een moment aan de grens van je capaciteit. Als je koelcel bomvol zit, kun je er niet zo maar even een stuk bijbouwen.”

Direct investeren in meer capaciteit is ook geen optie. ,,Het is een beetje wrang om te zeggen: financieel en zakelijk is dit wel fijn. Maar als in de zomer of de herfst de crisis op zijn retour is, verlies je natuurlijk ook weer klanten.”

Hausse

Ook de gangbare ‘stenen’ supermarkten met een bezorgservice hebben het druk gehad. Grootgrutter Albert Heijn is minder scheutig met cijfers dan Van Kampen (,,Die kan ik niet met je delen.”), maar laat weten in verband met de hausse aan online-bestellingen de bezorgcapaciteit in het land nog steeds op te voeren.

Woordvoerster Anoesjka Aspeslagh: ,,De vraag is nog erg groot. We hebben vaste uitzendbureaus waar me mee samenwerken. Er worden op dit moment via hen extra medewerkers aangetrokken. We krijgen daarnaast ook vanuit andere hoeken hulp aangeboden en dit doen we in goed overleg met onze uitzendbureaus.”

Jolanda Robben, met haar echtgenoot Gradus eigenaar van de Spar in Oosterhesselen, heeft nauwelijks tijd om iets te zeggen. ,,We hebben het zo druk”, vertelt ze. Ook daar is de boodschap: een explosie van het aantal bestellingen online.

‘Voorraad voor langere tijd’

Robben: ,,Normaal gesproken bezorgen we per week op tien tot twaalf adressen. Zo veel hebben we er nu per dag. En we zijn maar een kleine winkel. Het is opvallend dat de mensen veel houdbare producten bestellen, zoals conserven. Zodat ze voor langere tijd een voorraad hebben.”

De PLUS-supermarkt in Dalen heeft ook meer dan normaal bestellingen online gekregen, vertelt eigenaar Rik Assen. ,,Maar extreem was het niet. We konden het goed aan. We hebben in onze winkel allerlei maatregelen tegen besmetting genomen. Kennelijk waardeert de klant dat. Die komt alleen wat minder vaak – zeg een á twee keer per week – en neemt dan wat meer boodschappen mee. Zodat ze niet te vaak naar de winkel hoeven.”

‘Normale patroon’

Dat constateren ze ook bij Albert Heijn, net als dat het echte ‘hamsteren’ bijna niet meer voorkomt. Anoesjka Aspeslagh van de supermarktketen: ,,We zien dat klanten langzamerhand weer overgaan tot het normale boodschappenpatroon. Het gemiddelde bedrag per bestelling ligt nog wel iets hoger doordat klanten nu vaker in een keer voor de hele week boodschappen in huis halen.”


menu