Drentse trucker blijft rijden op Milaan: 'Als ik het niet doe, dan doet een ander het wel'

Teijin Aramid heeft de bezoeken aan onder meer Italië en China stopgezet en het reizen tussen de verschillende bedrijfslocaties waar mogelijk beperkt. Foto: Gerard Falke

Het coronavirus wint steeds meer aan terrein in Nederland. Naast de gezondheid zal het ook zijn weerslag geven op de economie. In het noorden zetten vele bedrijven zich schrap voor wat komen gaat.

Een rondje langs een aantal bekende en internationaal actieve productiebedrijven met vestigingen in Emmen en Delfzijl (metaalbedrijf Prysmian Draka, kunstvezelproducent Teijin Aramid en kunststofproducent DSM), leert dat deze concerns in ieder geval de RIVM-voorschriften nauwgezet volgen. Thuis werken waar mogelijk, zo vaak mogelijk de handen wassen, het opschorten van trainingen, vergaderingen en andere contacten.

Bij de Draka gaat het nog een stapje verder. Het hoofdkantoor van de Prysmian Group bevindt zich in Milaan, midden in de coronabrandhaard van Europa. ,,Het reizen van medewerkers tussen Italië en de Nederlandse vestigingen hebben we daarom on hold gezet”, meld hr-director Anke Brouwer. Medewerkers van de Prysmian Group (met dochterondernemingen in 50 landen) die zich in kritieke gebieden hebben begeven, worden verplicht twee weken in quarantaine te gaan. Tot nu toe is er bij niemand het gevreesde virus aangetroffen, aldus Brouwer.

Temperatuur opnemen

Medewerkers van de DSM wordt bij binnenkomst de temperatuur opgemeten, vertelt woordvoerder André van der Elzen. ,,Het gebeurt allemaal volledig anoniem en op vrijwillige basis. We kunnen dit uiteraard niet opleggen aan de medewerkers.” Tot nu toe heeft niemand geweigerd. Overigens bevond geen enkele deelnemer zich in de gevarenzone, voegt Van der Elzen er snel aan toe. Verder heeft DSM een speciaal ‘coronateam’ in het leven geroepen die de ontwikkelingen van het virus in binnen- en buitenland nauw in de gaten houdt.

Teijin Aramid, met tevens een vestiging in Delfzijl, heeft de bezoeken aan onder meer Italië en China stopgezet en het reizen tussen de verschillende bedrijfslocaties waar mogelijk beperkt. Woordvoerder Alinda van Wijk zegt wel rekening te houden met een daling van de afzet. ,,Wij verwachten dat het coronavirus nog impact zal hebben.” Met de aanlevering van grondstoffen ervaart Teijin Aramid geen problemen, gezien de vele aanvoerlijntjes vanuit Europa. De drie concerns laten weten dat ze momenteel nog geen economische schade ondervinden.

Weinig zin

Ook in het transportwezen worden maatregelen genomen. De chauffeurs van Roona in Emmen rijden rond met mondkapjes, desinfecterende middelen, handschoenen en komen zo weinig mogelijk de cabine uit. Roona rijdt onder meer ook op Italië met uitzondering van Milaan en omgeving. ,,Dat heeft weinig zin, aangezien veel losadressen op slot zitten.”

Bij Roona hebben de chauffeurs nog niet aangegeven niet meer te willen rijden op bestemmingen waar het coronavirus op grote schaal aanwezig is. ,,Mochten werknemers er toch moeite mee hebben, dan wordt die keuze natuurlijk gerespecteerd.” Verder merkt Roona wel dat het aantal ritten terugloopt. ,,Gemiddeld reden we tien keer per week op Italië, maar dat ligt nu op zijn gat. Gelukkig blijven er voldoende andere bestemmingen over binnen Europa.” De transporteur ondergaat de coronacrisis verder gelaten. ,,Het overkomt ons nou eenmaal, we moeten er mee dealen.”

Brood op de plank

Een ander transportbedrijf uit Emmen, dat niet met de naam in de krant wil, laat weten gewoon op Italië te blijven rijden, inclusief de regio Milaan. ,,Zolang het mogelijk is. Als ik het niet doe, dan doet een ander het wel. Bovendien moet er brood op de plank komen.” De vervoerder zegt meer last te hebben van de Oost-Europese concurrentie dan van de gevolgen van het virus.

Chinese fabrieken

Het Deense transport- en logistiek bedrijf DSV, met een vestiging in Eelde, voelt de impact van het coronavirus in de verbinding met China. Met enige beperkingen kunnen er in China nog steeds werkzaamheden worden uitgevoerd. In de zeehavens en de aanwezige opslagplaatsen is het momenteel rustig. ,, Naar verwachting zullen de havens in de komende weken steeds drukker worden naarmate Chinese fabrieken weer op volle capaciteit gaan werken”, schrijft DSV op de eigen website.

Ook luchttransport is volgens DSV beperkt, maar de vervoerder spreekt van een ‘beheersbare’ situatie. Vrachtvervoer naar China is geen optie, omdat de grenzen, net zoals bij buurlanden Kazachstan, Rusland en Vietnam gesloten blijven. Voor zover bekend zijn er geen DSV-medewerkers besmet geraakt met het coronavirus.

Buiten onze macht

Voor Next Lubricants in Assen zijn het momenteel ook spannende tijden. Het bedrijf maakt jaarlijks honderdduizenden liters olie voor onder meer de koelindustrie en de automotive sector. ,,Onze producten zetten we vooral af in Europa”, aldus Karin van Nimwegen. ,,We rijden daarbij ook veel op Italië.” Het Asser bedrijf is in grote mate afhankelijk van de transportsector. ,,Als binnen die branche beperkende maatregelen spelen, dan merken wij meteen de gevolgen. Onze voornaamste zorg ligt dus vooral buiten onze macht.”

Voor de rest blijft het volgens Van Nimwegen lastig anticiperen op het virus en de mogelijke gevolgen op de eigen bedrijfsvoering. ,,Het hangt vooral af van de vraag hoe snel we grip krijgen op corona.”

Flitsenquête

VNO-NCW Noord hield onlangs een flitsenquête onder de eigen leden met vragen over het coronavirus. ,,Er zijn geen alarmerende berichten binnengekomen”, aldus woordvoerder Björn de Vries. ,,De meeste leden vinden dat ze goed geïnformeerd worden door overheid en instanties over de stand van zaken.” De enquête was onderdeel van een landelijke actie waarbij bijna 2000 bedrijven werden bevraagd. ,,Tot nu toe ontvangen we nagenoeg geen telefoontjes van leden. Voor de rest houden we een vinger aan de pols. We adviseren iedereen om zich onder meer via het RIVM zo goed mogelijk op de hoogte te houden.”

menu