Kappers in afwachting van klanten.

Coronascenario’s in kapperswereld: Regeren is vooruitzien

Kappers in afwachting van klanten.

De coronacrisis kost onvermijdelijk banen. Wat te doen als het zover is? Met arbeidsrechtspecialist Frans Landstra van Hanze advocaat neemt Dagblad van het Noorden een aantal gevallen uit de praktijk onder de loep. Vandaag: Stefan, die met toekomstscenario’s worstelt.

De uitgewerkte plannen voor 2021 liggen voor hem op tafel. Drie scenario’s. Groen, rood en oranje.

Op de winkel passen of noodmaatregelen nemen

Bij het oranje scenario blijft de omzet zoals het nu is met een marge van 25 procent. In dat geval is het in feite nog een jaar op de tent passen. Bij het groene scenario gaan alle beperkingen er per 1 januari er af en is de verwachting dat de productie weer helemaal op stoom komt. Bij nieuwe beperkingen komt het rode scenario op tafel. De omzet duikelt in dat geval met meer dan 25 procent naar beneden. Er moeten dan noodmaatregelen worden genomen.

Stefan is 42 jaar, manager bedrijfsvoering van een leverancier van kappersproducten in de buurt van Emmen. Hij woont zelf in Borger, met vrouw, vier kinderen en een hond.

Vijftien jaar werkt hij bij het bedrijf en langzaam maar zeker is hij opgeklommen naar deze mooie positie. Het bedrijf heeft nu nog zo’n 125 mensen in dienst en was tot half maart dit jaar heel succesvol.

De ultieme stresstest

Maar het blijkt dat het succes staat of valt met corona. Sinds maart van dit jaar zit Stefan in een achtbaan en ervaart hij de ultieme stresstest. Stefan is eindverantwoordelijk voor de personeelslasten en daarmee voor 70 procent van de bedrijfskosten.

In maart gingen alle kappers op slot. En dat had natuurlijk direct gevolgen voor het bedrijf van Stefan. Er werd niets meer verkocht en daarmee hoefde er ook niets meer gemaakt te worden. Hij wilde voor het personeel van werktijdverkorting gebruik maken, maar dat loket werd al heel snel gesloten. Vervolgens hebben ze gebruik gemaakt van NOW 1. Dat hielp enorm in de cashflow. Daardoor hoefde hij toen niemand te ontslaan.

Voeten droog dankzij NOW

Vanaf het moment dat de kappers weer open mochten, nam de verkoop gelukkig ook weer toe. Lang niet zoals het eerst was. Door afscheid te nemen van de uitzendkrachten en het niet verlengen van de tijdelijke krachten hielden ze de voeten droog.

Ook van NOW II wordt gebruik gemaakt, maar al een heel stuk minder dan eerst. En over NOW III twijfelt Stefan nog. En hij zit met de drie scenario’s in zijn hoofd. Voorspellen is lastig.

Via via komt hij bij een advocaat van Hanze advocaat op bezoek. Zijn vragen zijn heel direct. ‘Bij een groen scenario ga ik weer als een dolle tijdelijke krachten aannemen. Maar bij een rood scenario moet ik helaas op de kortst mogelijke termijn afscheid nemen van medewerkers. Hebben jullie hiervoor een scenario liggen, hoeveel tijd neemt dat in beslag en wat gaat me dat allemaal kosten?’

Ontslagrecht is beschermingsrecht

Frans Landstra van Hanze advocaat: ,,Wat Stefan doet, is heel verstandig. Regeren is vooruitzien en dus is het heel goed om voor verschillende situaties alvast een draaiboek te hebben liggen. Daarmee kan hij in ieder scenario direct doorpakken.’’

Het Nederlandse arbeidsrecht is beschermingsrecht, waardoor je niet zoals in Amerika, van de één op de andere dag afscheid kunt nemen van je medewerkers. En dat geldt zeker als je bij een groot bedrijf zoals dat van Stefan werkt. Daar dient een ontslagronde aan de ondernemingsraad te worden voorgelegd en als er meer dan twintig mensen worden ontslagen, dienen ook de vakbonden te worden ingeschakeld. Er moet dan overleg gevoerd worden over een sociaal plan. Dit deel van het traject kost zomaar 2 maanden.

Als er dan overeenstemming is met OR en vakbonden, kan er worden gestart met de uitvoering. Dat betekent dat mensen boventallig worden verklaard en dat met hen overleg gevoerd moet worden over hun ontslag. Dat kan via een vaststellingsovereenkomst of via het UWV.

Reorganisatie vergt maanden

Het laatste kost in beginsel 1 tot 1,5 maand, maar bij de verwachte drukte loopt dit op. Zodra er toestemming is voor het ontslag, dan moet de opzegtermijn in acht genomen worden met een minimum van 1 maand.

,,Al met al ben je bij een grootschalige reorganisatie vanaf het moment dat je hiertoe besluit tot de ontslagdatum zomaar 4 tot 6 maanden bezig’’, zegt Landstra. ,,Van belang is dan ook of er voldoende geld in de onderneming beschikbaar is om al die tijd alle loonkosten te blijven betalen. Als dat een probleem dreigt te worden, dan is het zaak om zo snel mogelijk op het rode scenario voor te sorteren.’’

Appje naar de controller

Met dit huiswerk gaat Stefan op huis aan. Naast zijn drie scenario’s heeft hij nu ook een financieel scenario met de controller uit te werken. In de auto stuurt hij hem direct een app met een vergaderverzoek voor de volgende morgen.


menu